tisdag 27 januari 2009

Utmanad av Anna-Orka Mera

Here goes...

1. Vilken typ av löpare är du?
Eftersom jag tränar främst för de längre sträckorna får jag nog lov att skriva uthållighetslöpare.

2. Hur länge har du löpt?
Jag har sprungit sen jag var 16 år men då var det mest 3-6km. Jag har ökat kilometrarna med åren och jag har tränat långdistans från och till i 10 år. Jag har varit skadad i perioder och motivationen har inte alltid varit på topp. Det är först för ca 5 år sen som jag började fundera på upplägg och tider.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Nu är jag uppe i 5-7 mil/vecka (vid en bra vecka) Vill ständigt öka på de där kilometrarna.

4. Vilket är ditt "feelgood" tempo?
Får bli 5.20 per km.

5. Vid vilken ålder började du springa?
Se ovan

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Spinning om jag är skadad eller vill göra något annat som inte är löpning. Jag körde myckevattenlöpning när jag var gravid, funkade perfekt.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Skor

8. Varför springer du?
För att jag måste. Jag blir sur och gnällig om jag inte får springa. Jag springer för att trötta ut kroppen och känna att jag lever. Löpning är meditation och ger mig en chans att få vara ensam med mina tankar.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Nej

10. Hur ofta köper du skor?
Två ggr per år

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Nästan aldrig, kanske ett par gånger per år.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
Stadium, löplabbet

13. När föredrar du att springa
Jag gillar att springa på kvällen, när det är mörkt och tyst. Nu har jag lagt om min träning till dagtid och mornar iställer för att hinna pussa på min Vilgot. Har inte helt vant mig vid detta än. Jag tror att jag kommer att kunna återgå till kvällsträning när Ville börjat på dagis och kommit in i lite mer kvällsrutiner.

14. Hur ofta tävlar du?
Nästan aldrig. Det är nog därför det inte hänt så mycket med min utveckling på 5 år men jag har sprungit två marathon och ett Lidingölopp. Min ambition är att öka på antalet tävlingar under 2009 och de kommande åren. Mina mål med träningen blir mycket mer greppbara då.

15. Vilka distanser?
Marathonditansen och Lidingöloppet

16. Vilken är favoritdistansen?
Det får väl bli marathon då men det ska bli kul att springa halvmarathon i Göteborg, det blir ju bara hälften så jobbigt!

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
"Kom igen nu Anna, nu kör vi" Sist jag sprang Sthlm marathon var det "var fan är den där jävla stadion"

18. Vilken typ av vätska dricker du?
Vatten

19. Springer du helst i grupp eller ensam
Jag är helt klart en ensamvarg på mina löppass men lockas mer och mer av att springa i grupp.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Vatten, snickers eller en banan och mat

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Måste bli intervaller, helst 800m eller 1000m intervaller. Helt klart mest äckeljobbiga.

22. Vart blir du oftast skadad?
Har haft bekymmer med mina höfter men det är bra nu. Har just nu känning i mitt väntra
baklår.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
New York marathon, Marathon des sables och det där alpmarathonet som går i Frankrike.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Svårt, men just idag får det bli Barack Obama. Gillar honom skarpt och tror stenhårt på honom.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Söta och bästa Susanna Kallur

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Har ingen aning. Just nu gillar jag Michelle Williams skarpt.

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?
In the zone-Lena och Pladuska-Magdalena

1 kommentar:

Katarina M-I sa...

"Var fan är den där jävla stadion"
Underbart, dagens garv!!!
En klockren mening för en alldeles speciell känsla:)