torsdag 30 juni 2011

Omstart, uppstart, nystart...


Kalla det vad ni vill. Jag kallar det NYSTART. Nystart! för att det är precis så det känns. Jag har chansen att forma mitt kommande träningsliv och välmående precis hur jag vill. Efter mitt uppehåll från löpningen måste ni förstå att jag är mer fokuserad och målmedveten än någonsin. Med allt. Titeln på boken jag påbörjade för några dagar sen säger allt. Född till att springa. Precis som så många andra älskar jag detta tillstånd av total utmattning som jag bara kan få efter ett tufft intervallpass lika mycket som min man hatar det. För man kan hata det också. Att springa alltså. Något jag aldrig kommer att kunan förstå. Löpning är ju att finnas till, att andas, att tänka. I vilket fall som helst är det nu äntligen dags att skriva ordet NYSTART. Som jag längtat. Längtat tillbaka till bloggen, längtat efter att få planera pass och så småningom springa tävlingar. Längtat efter att få börja bygga upp min kropp igen från noll till en seg, uthållig och stark kropp. Jag vill vara stark innifrån och ut. Jag vill hålla i längden.

Min nystart började för ett par veckor sedan. Det var då jag påbörjade mina barnvagnsprommenader med Sophia. Vi går en timme varje dag. På morgonen eller kvällen. "En timme om dagen" är mitt nya mantra. En timmes träning varje dag ska göra mig stark innifrån och ut och ge mig kraft att fixa livets uppförsbackar när de kommer emot mig. För de kommer och är jag inte beredd ramlar jag bakåt istället för att kämpa mig uppför. Om en vecka ska jag så smått börja springa. Det handlar om små inslag av löpning i mina prommenader på ca 5 minuter. Jag hade detta upplägget efter mitt snitt med Vilgot och det gick bra. Denna gången skall jag dock börja styrketräna. Tyvärr måste jag vänta med magträning, är lite osäker på hur länge. Jag vet bara att man inte får börja för tidigt med just magträning. Är det någon som vet eller har erfarenhet av magträning efter snitt så skriv gärna en rad. Det är så många olika bud när jag söker på nätet.

Det var det för idag. Nu är jag på gång och kommer att börja skriva oftare. Ses och hörs snart!

7 kommentarer:

Fit-Eva sa...

Härligt med ordet NYSTART!

Jag kör ju mammaträning här i Göteborg och rådet/rekommendationen som jag ger till de som snittats är:
Ingen magträning på 6-8 veckor efter snittet. Är såret sen läkt och torrt och fint så kan du börja efter det. Kör plankan - bästa magövningen som finns! Börja på knäna 30 sekunder x 3 och öka sedan tiden eller att du går upp på tårna. Plankan går att köra i hur många olika varianter som helst! På raka armar, lyfta ett ben, vagga på tårna osv osv.
Har du fler frågor så vet du var jag finns!
Kram och lycka till Anna!

Sara sa...

Fint skrivit! Måste vara härligt att få komma igång igen :)

Löpning & Livet sa...

Härligt!! och det ska bli så kul att få följa dig!

håller med eva där och så är det nog klokt att undvika magövningar där du vrider för häftigt (tex sneda situps) ett par veckor ytterligare. Det var iaf vad en bekant till mig fick höra, men själv är jag ingen expert.. men börja "inifrån" med stabiliserande övningar för inre korsetten.

Thomas sa...

Härligt inlägg!
Ska bli spännande att följa dig :-)

Staffan sa...

Välkommen "tillbaka" Anna, det ska bli kul att följa din väg mot toppform så småningom! Med två så små barn är det en intensiv tillvaro men lika viktigt med lite egen tid för att samla kraft och energi!

Runningskirts-Lena sa...

Grattis till din nystart! Efter andra barnet hade jag i stort sett samma mantra som du (O var på förskolan 15 h, alltså kunde jag gå 10h, en del piffar i hemmet, jag gick). Snittades också och för mig funkade det bra att börja springa efter 6 veckor. Varmt välkommen till träningslivet som tvåbarnsmamma!

Anna sa...

Eva, Tusen tack för dina tips. jag kommer med största sannolikhet att rådfråga dig.

Sara, Det känns underbart!

Andréa, Ja, den där inre korsetten har jag ju läst om men det är dags att se till att få den nu:)

Thomas, vad kul.

Staffan, ja du om någon borde ju veta det:)

Lena,V har också 15 timmar på dagis så tre dagar i veckan har jag träningen fixad. Man får se till att planera och utnyttja tiden maximalt.