tisdag 8 februari 2011

Yoga och meditationsutmaning!

Det här med yoga och meditation är något jag alltid velat och önskat mig vara intresserad av. Det verkar så fridfullt och avslappnande och framförallt renande för själ och hjärta. MEN jag har haft så svårt att komma mig för att utöva yoga och meditaion. Jag har skyllt på att jag är för rastlös, det händer för lite, tankarna far från det ena till det andra och jag känner mig mer stressad än avslappnad. Nu fattar ju jag att det förmodligen är så för alla i början och att det är det som är mening med det hela. Ja, att man skall LÄRA sig slappna av och gå in i sig själv och att detta TAR tid. I mose på TV4:as morgon tv hade de två tjejer, en psykolog och en utövare som talade sig varma om yoga och meditation och jag bestämde mig för att testa. Det är ju en skitbra tidpunkt att testa nu när jag är gravid och borde slappna av och släppa tankar som stör. Så fram med gravidyoga program och in på webben och söka på yoga, gravidyoga och meditation. Jag har faktiskt köpt en bok för ett år sen eller två av Yoga Jona och i den finns det olika yoga för olika tillfällen. Bland annat gravidyoga och andning/meditationsövningar. Den boken åker fram igen. Ska man kanske slå till med en yoga/meditationsutmaning ett par veckor framöver. Jag behöver ju en utmaning nu när jag känner att löpningen får vila. Återkommer med yogarapporten.

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag köpte en gravidyogadvd men gillade den inte alls tyvärr. Blev så irriterad på människan som höll i det hela och på att jag inte kunde hitta och känna något flow i den. Men kanske är det lättare för dig som inte kört så mycket yoga innan? Du kan få den om du vill? Maila mig din adress isf så skickar jag!

Sara sa...

Det är just det som är knepet - att LÄRA sig att gå in i sig själv. Vi har blivit så vana vid att att livet ständigt håller ett högt tempo, och vi har svårt att slappna av - att ens tillåta oss själva att slappna av. Som du säger tar det tid, men ge det en chans - det är underbart :)

Ingmarie sa...

Yoga grejar jag nu för tiden men meditation... Njaeee. har provat men det funkar liksom inte och jag har ingen "längtan" till det. Yoga vill jag lära mig och då orkar jag kämpa. kanske du ska anmäla dig till en kurs? Jag tycker det är mycket bättre att göra det "live" än via böcker/tv/Dvd.:-)

Anna sa...

Andréa, Snällt av dig Andréa, jag kanske mailar dig.

Sara, Jag gjorde ett pass igår och man blir avslappnad bara man tillåter sig att bli det. Jag inbillar mig att det är lättare nu när jag är gravid.

Ingmarie, Jag gick en gravidyoga kurs när jag väntade Vilgot. Om jag nu hittar den där känslan så hoppas jag kunna utveckla yogan och gå en riktig kurs när bebisen är född.

Emelie sa...

Där är ett helt gäng magar på bikramyogan också...