söndag 24 april 2011

Mitt bidrag till dietfrågan

Ibland undrar jag hur vi människor är funtade. Det är för mig ett under att vi får våra våra liv att gå runt. Ja, hur vi lyckas försörja oss och nå de mål vi satt upp för oss. Jag undrar det speciellt mycket idag. På text-tv kan man läsa om personer som fått uppsöka läkarvård efter att ha bantat på en lågkaloridiet. De ska dessutom ha rekommenderats till att dricka 5 liter vatten om dagen. För helvete! Vi så dumma och naiva så vi tror på allt som sägs och utlovas, BARA VI GÅR NER I VIKT! Jag är trött på dieter, trött på mathets, trött på att vi inte bara kan äta och vara lyckliga. Ständigt denna matjakt och debatt kring vad som är bäst för oss och inte. Vissa dieter är ju rent av bara dumheter och det är just när vi gör dessa dumma val som jag börjar tappa tron om oss. Människan är förnuftig och vi vet innerst inne vad som funkar och inte. Hur kommer det sig då att det slutar med ett sjukhusbesök på grund av en usel diet?!

Jag är verkligen ingen person som är befriad från vikthets och smalhetsideal. Jag är för tillfället fast i en kropp som jag inte alls tycker om och längtar tills mina kilon åker av. Det är såklart att jag skulle vilja vara helt nöjd med mig själv, alltid kunna äta min choklad utan ånger och skrolla förbi inlägg om mat. Jag vet inte någon som stolt kan resa på sig och säga att han eller hon inte bryr sig om hur man ser ut eller vad man stoppar i sig. Måttlighet och balans har försvunnit och ersatts med hets som skapat en sorglig syn på mat och varför vi äter. Ska vi bara äta för energins skull eller kan man faktiskt äta för att det är gott också? Inte allra minst gäller detta alla oss som tycker om att röra på oss och som kanske satt upp mål kring vår träning. Ofta läser jag om mat som energi och bränsle till vår träning och sällan om mat som en upplevelse, ett sätt att umgås och som får våra sinnen att utvecklas.

Det är för jäkla trist att vi blivit så lättpåverkade och fått så en kass självkänsla att vi tvingas läggas in på sjukhus för en sketen diet.

8 kommentarer:

Fit-Eva sa...

Mer mat, säger jag! Och då menar jag GOD mat! För är det inte gott vill jag inte ha!
Mat är för mig bästa tillfället att njuta och umgås! Kanske inte alltid varje vardag men så här när man är ledig några dagar DÅ är det ett ypperligt tillfälle att äta och umgås med nära och kära - finns det något bättre? Ok, kanske en löprunda i skogen ;-)
Glad Påsk Anna!

Löpning & Livet sa...

Ja sorgligt är det. Och det känns som att det blir värre och värre hela tiden.

Anonym sa...

Tyvärr kan man inte förbjuda människor att vara dumma och oansvariga och jag är övertygad om att dessa fall som slutat på sjukhus är extrema. Noterbart är att företaget påstår att de följt Livsmedelsverkets råd..en detalj man kan fundera lite över. Som tur är verkar de sk fettdieterna, som går tvärs emot SLV, vara framgångsrika och säkra även på lång sikt, och jag tror och hoppas att de kommer bli bätte framöver, även om det alltid kommer finnas desperata personer som hoppar på galna dieter som denna pulverhistoria.

Anna sa...

Eva, hoppas din påsk varit härlig. Vi har ju haft och har underbart väder!

Andréa, den känslan har jag också.

Anonym, det är just det där desperata som är så jäkla farligt. Jag har all respekt för folk som vill gå ner i vikt men det finns ju så många andra bättre sätt där man faktiskt får äta mat, god mat till och med!

Therese sa...

Hörde också Kaliber (som jag antar att du syftar på). Och jag vill bara skrika rätt ut att för fan, ät inte mer än du gör av med, ät bra mat och träna lite för guds skull så blir det bra till slut. Man kanske inte går ner 20kg till sommaren (som Xtravaganza ironiskt nog basunerade ut på en annons i GP just igår...), men man gör det på sikt. För mig är det helt obegripligt att folk fortfarande tycker att det är en bra idé att leva på pulver, om så bara för en kort tid. Visst är det tragiskt och synd om de här människorna som hamnade på sjukhus och fick stomipåse och allt vad det nu var, men jag blir bara så trött. Jag önskar att folk kunde tänka efter före, är det en god idé att käka pulver och hälla i dig fem liter vatten om dagen? Låter det som det bästa du kan göra för din kropp? Nä, trodde inte det va.

Sen kan man förstås säga mkt om idiotiska företag som ska profitera på folks osäkerhet, men sådan är nu kapitalismen att lusten till pengar alltid kommer komma före folks välmående.

anneliten sa...

Vad trist att du inte trivs i gravidkroppen. För mig var det tvärtom. Har aldrig känt mig så bekväm med kroppen som när jag var gravid.

Dietfrågan. Visst är det hemskt vad folk kan tänka sig att göra för att bli smala. Desperation.

Anna sa...

Therese, det är prcis det jag menar. Vart har vanligt folkvett tagit vägen?

Anneliten, nej, graviditetskilon och graviditet är inget för mig MEN vad jag längtar efter bebisen som ligger där inne i magen.

MarathonMia sa...

Håller med! Min kompis fick ett utskick för några år sedan där hon kunde köpa "fettdrivande plåster" De skulle fästas på fotsulorna på kvällen, när du vaknar på morgonen skulle fettet samlats i plåstret. Bara att betala, sätta på foten, låta fettet rinna till, ta av och kasta. Hur dumma tror de att folk är egentligen?