onsdag 13 juli 2011

Styrketips tack!

Jag har aldrig riktigt styrketränat. Inte ens sådär lite grann som man ändå kan göra hemma. Har jag försökt, har alla mina försök havererat, jag har lessnat och prioriterat bort det. Nu vill jag sätta igång och mitt mål en stark kropp innifrån och ut. Jag vill göra övningar som funkar hemma i några månader eftersom jag inte riktigt kan ta mig till gymmet med Skorpan. Jag vill fokusera på ben, mage, rygg och armar. Plankan ska jag börja köra så smått med start imorgon. Men nu behöver jag lite tips och trixs på bra övningar i hemmet med eller utan redskap. Vad behöver jag för redskap? Vilka övningar är grymma? Hur lång tid lägger ni på styrka varje vecka?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kör ju också all styrka hemma oftast och då blir oftast utfallssteg + benböj (utan vikter och många reps) och tåhävningar (vanliga stående på golvet och omvända stående på ett trappsteg) och sen har jag ett maghjul (Ab Roller från Casall, kostar runt 150kr), som tar väldigt bra på armar/axlar/mage. Lägger väl 2x15 min per vecka på detta och känner att det ger bra effekt för löpningen.

Daniel sa...

Här har du ett bra program! Bara att skriva ut och börja träna! :)
Kör hårt och intelligent!!!

http://www.studenterna.nu/documents/Cikeltraning_HT09.pdf

Anna sa...

Medeldist. Det behöver inte ta längre tid än så? Jag vill ju inte "ta tid" från löpningen så 2x15 minuter låter ju super.

Daniel, Tackar, ska genast spana in det!

Magdalena sa...

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Olga är bäst på att träna mammor! OCh hon gör det bara med hemmaredskap. Kolla in hennes blogg så får du mkt tips,läs gärna från början!

Fit-Eva sa...

Plankan är bästa början!
Satsa sedan även på att stärka sätet/rumpan som ofta blivit försvagat under graviditeten och gör att man ofta överbelastar ryggen :-(
Sätet kan du träna genom att göra åsnesparkar, raka bensträck bakåt och så klart benböj och utfallsteg som mededist redan tagit upp!

Kör även raka sidoliggande benlyft à la Jane Fonda för att stärka UTSIDA säte/höft (motverka att få löparknä).

För att stärka överkroppen varför inte klassiska armhävningar? Går ju precis som plankan att köra många olika varianter på.

Hade även satsat på att köpa ett gummiband med handtag för att kunna köra övre rodd för ryggen som är både en rörlighetsövning för bröstryggen (bra för hållningen) och en styrkeövning för övre delen av ryggen (oxå bra för hållningen)!

Och så gamla hederliga ryggresningar!

Och tåhävningar - så klart!

Summa sumarum:

Plankan
Ryggresningar
Övre rodd
Raka sidoliggande benlyft
Tåhävningar
Knäböj och/eller utfallssteg
Åsnesparkar/rak bakåtföring av benet
Armhävningar

Jag kör all min styrka hemma och det tar inte mer än 15-20 minuter ca 2-3 gånger per vecka.

Jag har även en TRX som är bara bäst!

Lycka till!

P.S. - Glömde min absoluta favoritövning:

http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=303

D.S.

JOHN sa...

Knäböj, skivstångsrodd, armhävningar och sittande tricepspress är grym träning. Funkar även i hemmet med lite fantasifulla redskap :)

http://pulstagning.blogg.se/2010/november/utkast-nov-4-2010.html

http://pulstagning.blogg.se/2009/december/draft-dec-29-2009.html

Karin sa...

Ett tips (från min sjukgymnast) ligg på rygg, tryck ned svanken i golvet och lyft båda benen ca 10-20cm håll 5sek. Upprepa 10 gånger. FEM sekunder låter kanske som en barnlek, men iaf inte för mig (kanske de första två...).
Annars får du tyvärr ingen hjälp från mig, jag är själv USEL på detta område, ser ditt inlägg som en spark i baken :-)
Tänk på att njuta av att bara vara mamma också! (Även om det är skönt att läsa om mammor som inte blir så helt uppslukade av sin bebis så att de glömmer sig själva. Det är jag (barnlös) lite rädd för...)

Ingmarie sa...

Du behöver inga redskap. Lite stenar i olika former så kommer du långt! Ryggdrag, benböj, axellyft, situps, "förastenbakomrygg", "hunden" och armhävningar t.ex. :-)
Jag kör 2-3gr/vecka. Det är ett "måste" för mig. Lycka till!

Träningsglädje sa...

jag skulle vilja ha en eller två kettlebells. men jag vet inte hur ofta jag skulle träna med dem. kanske mest som prydnad? :)
tycker du har fått många fina tips här.

just det, ett till redskap jag skulle vilja ha är en redcord. axel lund svindal och marit björgen tränar i dem. mkt, mkt jobbigt men sjukt bra!