fredag 23 september 2011

Årets morsa

Snart är vi tillbaka i vårt fina Malmö. Ska bara inom LAholm på vägen. Veckan i Långasand har förvisso varit blåsig och regnig men även jäkligt härlig. När umgås man annars så mycket med varandra. Vissa dagar har man knappt tid eller ork att sitta ner och prata med varandra. Jo Vilgot, han snackar mest hela tiden. Dessutom har han blivit besatt av Dora under veckan. När Vilgot var liten skulle jag aldrig ha drömt om att låta honom titta på tv eller film. Man kan vara ganska så självgod som nybliven mamma och tro sig veta allt. Man blir ödmjukare med tiden. Ibland får jag känslan av att vår strävan efter att bli årets morsa och farsa gör att barnen inte får vara barn. Jag är ute mycket med Vilgot och Skorpan på dagarna och det är då själva den om jag sen ska sitta med dåligt samvete för att Vilgot kollar på Dora. Min egna nominering till årets morsa uteblev den kvällen då jag gav Vilgot kanelbullar till middag:)

5 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Men det är kanske det som egentligen är "Årets Morsa"? Att klara av att stå med fötterna på jorden och steka både mamma scans köttbullar och grodda eget. Att vara följsam och inte bara stelbent hålla på "sina principer". Alla barn är olika, alla familjer är olika. Själv steker jag med gott samvete mamma scans, serverar med pulvermos samt tillbehör som rivna morötter, äpple och lingonsylt varje måndag. Och jag både äter och serverar med gott samvete för jag vet att en annan dag är det lax med pressad potatis och hemkokt nyponsoppa på menyn. Igenting är heligt, det är nog den viktigaste läxan jag lärt mig som förälder.
Jag tycker du gör det suveränt bra som tvåbarnsmorsa!
Kram

Löpning & Livet sa...

Tänkte precis skriva något i samma stil som katarina! Det är nog just det där som är det svåra.

jag tycker det är skitsvårt att inte dras med i hysterin kring att ha dyra typ märkeskläder och grejer till barn. vet inte om det är lika hos er, men här får jag nästan känslan att det är lite halvskämmigt att köpa kläder på lindex..

du är ju helgrym!

anneliten sa...

Om Vilgot tyckte det var anmärkningsvärt att han fick kanelbullar till midag - då är det ingen fara. Mina barn ha bland sagt "men det är väl ingen riktigt mat" - då vet man att något gått hem i alla fall. Kämpa på och låt reglerna ha undantag.

Anna sa...

Katarina, det är kanske det som är grejen. Att inte dras med i det man TROR är bäst och sen benhårt hålla fast vid det.

Andrea, jo, det kan vara hysteri kring det här med kläder o grejor här nere också. Jag blir lite trött på det. Tack o lov så är det lugnt på Vilgots förskola med sånt. Har inte hajjat grejen med att köpa dyra kläder till barn, varken kvalitetssnacket eller snygghetssnacket. Barn kan ju ändÅ bara ha kläderna en viss tid. Hur mycket hinner de slita ut dem liksom? Förra året kostade Vilgots overall 1200 pix, i år får han en från Ullared för 329 kr. Ska bli kul att se om det är någon skillnad på kvalitén.

Sofie RW sa...

Jag tycker du verkar vara den coolaste morsan man kan tänka sig. Om jag får barn en dag vill jag bli som du.