lördag 30 januari 2010

Kallt så in i helvete

Helt seriöst hur kan man springa ett marathon uppe i Tjotahejti mitt i vinter och kyla. Har minne av att det går ett marathon norrut, typ norra Norge eller något sån´t där man får dra på sig täckjacka för att springa.

Idag skulle det bli tröskelintervaller men det reviderades så fort jag kom utanför dörren. HUA vad kallt det var. Mitt arsle frös till is redan efter 2k. När jag efter 6k vände ner mot Västra hamnen och följde cyklebanan fram till BO 01 och vidare långs Ribban trodde jag allvarligt att jag skulle förfrysa häcken. Vart man än vänder sig i Malmö är det blåsigt och minus på det gör susen för en omotiverad löpare som vill stanna inomhhus. Nu tillhör ju inte jag den kategorien:) utan trotsade kylan och kom hem efter 12 stolta kilometrar. Att höja tempot var det inte snack om, det var tungt med kylan som det var och benen var totalt stumma på slutet.
Vid ett par tillfällen ville jag ge upp men var skulle jag göra med mig själv. Inga pengar att ta mig hem för och alldeles för långt bort från taxi. Sen kom jag att tänka på marathonet där de springer ute i kyla och blåst på is tror jag. Vad var mina 12 ynka kilometrar mot det. Jag tänkte på Anna-Orka mera som hade genomfört ett långpass i djupsnö och fick nytt mod. Men vad skönt det var att komma hem. Imorgon ska jag springa långpass på 20k, det ska komma mer snö och det ska bli kallat så in i helvete. Men en dag i taget, imorgon kanske jag är grym på 20k i snöyra och kyla.

9 kommentarer:

Katarina M-I sa...

En riktig krigare är du!

En dag i taget, det blir nog bäst så under förhållandena som råder.

...man behöver ju nästan bandvagn för att ta sig fram.

Löpning & Livet sa...

Jag överväger seriöst att springa morgonens långpass på band, helt sjukt livsfarligt halt ute! MYCKET hellre snö än blankis!

Men grymt bra jobbat hur som helst! Komemr säkert gå kanon imorn också :)

Katarina M-I sa...

Boka förmiddagen den 14/2.
Alla hjärtans löpning med bastu och kallbad.
Start 09.00

Ta med nära och kära!

Kram K

Ingmarie sa...

Jag förstår dig. Vet hur jäkligt det kan vara där nere i söder. Finns liksom inga kläder som står emot den där kylan.Finns det inget ställe med lite träd som skyddar? Och i morgon är som sagt var en ny dag. :-) Du är stark Anna! Ta det lugnt. Dra ner på farten och bestäm en tid du ska vara ute i stället. (Tex 90-110 minuter)Lyck till!

Daniel sa...

Vad ska vi göra åt detta skitvädret Anna?? Jag är duktigt trött på det nu!! ;)
Hoppas dagens pass gick bra, själv sitter jag och laddar för mitt. Ska bara ta ett djupt andetag....sen så jäklar!! :)

Sofie RW sa...

Trodde också på allvar att jag skulle frysa ihjäl igår. Idag har det dock varit mildare här... hoppas ni också haft det behagligare idag, så kanske du fått till ditt långpass?!

Anna (Orka mera) sa...

Nästan så min förkylning kom lägligt... nu har jag ju en ursäkt till att slippa plumsa i snön. (FAST DET DÄR HAR JAG ALDRIG SAGT...)

rosenblom sa...

Nä. Är det inte konstigt? Att springa ett marathon i -20 är hjälte-klassat. Men om man slarvar med lunchen nångång ibland får man snart bekanta sig med löparbloggarnas giljotin...

Therese sa...

Ja herrejävlar vad kallt det var i lördags. Jag var förvisso på andra sidan sundet i Kphmn, men där var det så kallt att tiden stannade. Du får skaffa nån slags rumpvärmare. Typ som golvvärme fast i tightsen. :D