fredag 25 september 2009

8k, veggo och snygga armar

Gårdagen bjöd på en framtvingad vilodag. Inte för att jag inte kunde eller inte ville springa men schemat var späckat precis som övriga veckan har varit och fortsätter vara. Nåja, det kommer ju snart en ny vecka som inte kommer vara fullt lika innehållsrik.

Ikväll har jag avverkat 8k i riktigt bra fart (lämnade Garmin hemma, gick på känsla) på mjukt härligt underlag ute på slingan i Mellbystrand. Efter blev det lite styrka i form av armhävningar, ryggresningar, plankan och bicepsövningar. Tre varv av det sen ville inte armar och ben längre. Jag MÅSTE sätta igång med lite styrka men vet inte riktigt hur jag ska få in det utan att dra ner på löpningen vilket jag ju såklart inte vill. Tips någon? Jag skulle väldigt gärna vilja testa Crossfit. Har fått för mig att det inte tar så lång tid, att man blir rejält svettig och får snabba resultat. Ni ska alla veta att styrketräning är något jag vill göra för att få snygga armmuskler samt stärka rygg och mage. Det är inget jag förknippar med ord som roligt och utmanande eller andra postivt laddade ord. Men om det nu är något som kan stökas över fort och ger snabba resultat så okej, då kan jag köra. Och ja, jag ska gifta mig om ett halvår och armarna ska vara bara:)

Så till en annan sak som jag skulle vilja veta lite mer om. Jag har testat hur det är att leva utan kött den senaste veckan. Jag tänker inte babbla på om varför utan vill mest veta om ni har erfarenheter av att träna utan att käka proteiner i form av kött. Jag känner mig piggare och mer alert men vet inte om det har med mitt experiment att göra som även innehåller minskad mängd av den vita födan såsom socker och mjöl, ja ni fattar. Magen mår prima! Dessutom har jag kommit att älska ingefära. Jag har skytt ingefära som pesten innan. Nu är det färskpressad grape och apelsin med riven ingefära och en skvätt linfröolja som gäller direkt på morgonkvisten. Kan rekommenderas. Och nu ska jag sova.

17 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag har varit veg (äter ägg och mjölkprodukter) i sju år och tränat under hela den tiden. De senaste åren har jag även ökat min träningsdos successivt och är nu uppe i mellan sju och tio timmar i veckan. Jag har aldrig haft några problem. Visserligen tränade jag ju inte lika mkt innan jag blev veg, men alla näringsberäkningar jag gjort på mig själv visar att jag får i mig allt jag behöver och mer därtill, helt utan tillskott.

Sålänge du äter ägg och mjölkprodukter, ser till att alltid ersätta köttet med baljväxter, sojaprodukter, qourn etc (och självklart får i dig tillräckligt energimässigt) kan jag nästan garantera att du nte behöver oroa dig. Det du kan tänkta lite extra på när du inte äter kött (och dessutom är kvinna och uthållighetsidrottare) är järnet.. kombinera de järnrika (vegetabiliska) livsmedlen med c-vtiaminrika livsmedel så att upptaget förbättras och undvik kaffe, te och kalciumrika produkter i samband med järnrika osv.. Jag röstar för vego! :)

Anna sa...

Andréa, Tack, precis den infon jag behövde. Det är skönt att veta att det funkar. Jag kommer inte att bli helveggo men du vet känslan av kött i munnen är inte lika tilltalande längre.

rosenblom sa...

Andrea verkar ju ha stenkoll på det där. Jag kan bara fylla i. Nog händer det att jag äter nöt eller fläskkött. Dock sällan. Mina proteinkällor är ägg, keso, linser, bönor, fisk och ibland kyckling. Men efter träning av bekvämlighetsskäl alltid i pulverform för att fylla på i tid.

Jag funderar också över hur jag ska kunna infiltrera styrketräningen utan att förlora löptillfällen. Jag tycker som du att styrketräning är mest tråkigt, tråkigt, tråkigt.

Snorkkis sa...

Åh, jag vill också få snygga armar (trots att jag redan gift mig med bara armar). Måste verkligen försöka komma igång med styrketräning också - både för att bota spagetti-utseendet, och för att bli stark. Tror du att det skulle funka att ha hantlar till hands hemma, och dra några set när det finns en liten lucka?

Frida sa...

Jag har ätit vegankost i ca. 3 år, och innan dess åt jag lakto-ovo-vegetariskt. Det kanske blir lite svårt för mig att uttala mig om "före/efter" men jag är helt säker på att mitt val av kost (mycket färskt, mycket färg, mycket näringstäta livsmedel, bra fett, mycket energi och lite bukfylla, mm.) påverar min hälsa positivt. Jag minns att jag var förkyld med feber 2006, men efter det har jag inga sjukdagar. Kroppen tolerar hård träning och läker sig fint efter "nedbrytande" tränings-aktiviteter. En annan hårdtränande vego har bloggat om kosten och prestationen här: http://sub2.bloggagratis.se/2008/06/10/767748-vegan-power/

" Om någon är sugen på att experimentera lite med träning och kost så rekommenderar jag att testa vegankost i ett par veckor kombinerat med hårdträning och se om ni känner någon skillnad i uthållighet och återhämtningsförmåga. Byt bara ut kött och fisk mot linser och bönor, mjölk och ost mot nötter och frön. Se till att äta en massa frukt varje dag och riktiga färska grönsaker (broccolli, blomkål, spenat, aubergine etc). Efter hårda träningspass och som mellanmål rekommenderar jag torkad frukt, rostade sojabönor, eller färskpressad juice. Om ni klarar av lite abstinens inledningsvis så kommer en skön turboeffekt när kroppen börjar vänja sig. Ni gör både är själva, världen och djuren en tjänst!"

Daniel sa...

Har du idétorka med styrkeövningar kan du gå in på http://www.styrkeprogrammet.se/

Bara att söka på muskelgrupp i övningsarkivet så hittar du en massa roliga övningar.
Lycka till med armarna! :)

RosaMilton sa...

Det enda som kan vara lite besvärligt med att vara vegeterian är att det är lätt att man får järnbrist. Så det kan vara värt att kolla Hb någon gång. Det blir mkt tungt att springa om man har lågt Hb!

Anna sa...

Rosenblom, tänk att något som egentligen inte behöver ta så lång tid ändå känns så jobbigt att ta tag i.

Fröken Snork, bra idé det där att ha allt hemma. Även om jag tror att jag mer eller mindre måste ha någon som piskar mig till armhävningar:)

Frida, Intressant! Och stort tack för infon. Jag Kommer köra två veckor med vegokost. Ska bli spännande att se hur kroppen kommer reagera.

Daniel, perfekt. Tack så mycket!


RosaMilton, Jo jag får nog sticka inom apoteket idag för att inköp av lite järntabletter.

Therese sa...

Jag har varit vegetarian i olika varianter sedan jag var 14. Kan väl egentligen inte heller uttala mig om "före och efter", men jag känner mig i alla fall oftast mkt piggare än köttätande kompisar som tränar på samma nivå som jag. Och jag är dösällan sjuk (fast det ska man väl inte säga för då kommer väl influensan farandes...) och återhämtar mig ofta snabbt efter hård träning.

Håller med Andréa i frågan - det är nästan omöjligt att få brister så länge man äter mjölkprodukter och ägg. När jag blev veggo varnade skolsköterskan och typ alla andra mig för att jag skulle få massa brister, framförallt B12-brist. Men jag har gått på rätt regelbundna hälsokontroller och alltid haft strålande bra värden.

Bara några av mina reflektioner, fast som sagt, jag kan inte jämföra hur det var innan jag slutade med kött, eftersom då ägnade jag mig mest åt lagsporter på leknivå. :) Så det ska bli intressant att höra vad du tycker efter att du har testat ett tag.

Dunceor sa...

Även jag har varit vegetarian i 12 år (med en period på 3 år då jag var vegan) och jag tränar också 7-9 timmar i veckan. Det är inga problem att få i sig tillräckligt med protein. Om man har problem med det (mitt ex hade lite problem och då tränade hon inte speciellt mycket och vi åt ändå någerlunda samma saker) så borde det räcka att dricka en proteindryck typ Gainomax. Om du äter mjölk och ägg så är det väldigt svårt att få några brister.

Anna sa...

Therese, vad kul att höra att det funkar träna utan köttet. Jag har funderat länge och väl på detta men har inte känt den iktiga motivationen förrän nu. Det ska bli spännande att se hur det kommer påverka mig.

Dunceor, 12år är lång tid och det känns skönt och tryggt att det funkar så bra. Jag tränar ju inte alls lika mycket som dig å jag borde ju verkligen kunna hitta ett sätt som funkar för mig.

Katarina M-I sa...

Jag är en periodarVeggo. För tillfället känns min kropp som en stor slamsa, och jag överföll den ekologiska köttfärsen på hemköp. Men jag känner sällan suget efter kött och tycker det funkar fint att kombinera hård träning och tävling med mestadels vegatarisk kost. Men jag är inte strikt på något vis, min kropp talar och jag följer efter:) Men jag kan känna sug efter ex ingefära och koriander:)
Är man dessutom lakto-ovo borde det inte vara något problem med proteinintaget. Tipset om Over the hill-bloggen är bra, "Spenat" är strikt vegan och tränar hårt.

Sofy sa...

Crossfitpass får slut på mig på 25 minuter!

Mitt bästa tips för snygga armar är enkla: armhävningar! och så lite axelträning och lite biceps på det, men du kommer långt med armhävningarna!!!

Spring-Therese sa...

Hej Anna!
Du har redan fått en massa bra kommentarer om att man kan prestera utan kött i löparskor, på cykel etc. Jag sällar mig till dessa och kan glädja dig med att jag sedan jag var 11 år inte käkat kött (det 21 år sedan...) Behöver inte skriva om löpmeriter, träningsdos eller annat. Men jag tror att jag är ett av många levande bevis på att det går att träna mycket, MÅ BRA och prestera utan kött. Jag lever efter devisen - ät vad du vill som du tycker om så mår du bra. Nu äter jag fisk och skaldjur vilket såklart förenklar mot att vara vegan eller dito. (Jag har dock provat det mesta under de här 21 åren; vegan, lakto, lakto-ovo etc. men trivs med att äta fisk och skaldjur för att jag tycker att det är fantastiskt gott.

Så ät det du gillar och mår bra av, så kommer det fortsätta att gå galant för dig!

Sköt om dig!
Therese

Anna sa...

Katarina, Hoppas kroppen inte känns så slamsig längre:)

Sofy, tack för tipset. Jag får helt enkelt köra hederliga gamla armhävningar men jag hoppas få till ett crossfit pass i veckan.

Therese, du om någon är ju ett bevis på att kött bara är överflödigt när det kommer till mat och träning.

Anna sa...

Katarina, Hoppas kroppen inte känns så slamsig längre:)

Sofy, tack för tipset. Jag får helt enkelt köra hederliga gamla armhävningar men jag hoppas få till ett crossfit pass i veckan.

Therese, du om någon är ju ett bevis på att kött bara är överflödigt när det kommer till mat och träning.

Anna sa...

Katarina, Hoppas kroppen inte känns så slamsig längre:)

Sofy, tack för tipset. Jag får helt enkelt köra hederliga gamla armhävningar men jag hoppas få till ett crossfit pass i veckan.

Therese, du om någon är ju ett bevis på att kött bara är överflödigt när det kommer till mat och träning.