fredag 26 juni 2009

Att svettas

När jag gick på högstadiet var det äckligt att svettas på gympan. Killarna som svettades var äckliga och de tillhörde aldrig den skara pojkar man blev kär i. Då ville man inte heller svettas för man ville inte duscha. Att duscha var det sista alla ville göra och allt som oftast blev det en raggarsdusch på toan. Äckligt, ja rent av vidrigt. Å andra sidan hade jag inte funnit den stora lyckan än. Löpningen.
På gymnasiet började alla duscha och de som inte duschade då var de som var äckliga. Jag Tyckte det var ofräscht om jag inte tvättade håret och kunde inte förstå att man kunde ha gympa utan att ta ut sig och bli svettig. Då hade jag funnit löpningen. Då hade jag börjat uppskatta fysisk träning och jag hade börjat uppskatta det här med att svettas.
Nu älskar jag att svettas och det är belöningen man får efter ett tufft pass. Svett är glädje och jag mår så jäkla bra av det.
Idag har jag svettats. 2k uppjogg efter det 10x60sek med lika lång vila, sen 10x30sek med lika lång vila, till sist 2k nerjogg. Har inte en susning om hur snabbt intervallerna gick för det kunde jag inte se på min Garmin. Jag har inte lärt mig den riktigt än.

Nu är snart arbetsdagen slut. Min mage längtar efter Vilgot. Vi ska träffa Katarina och Emil i parken för lite fika och lek. Imorgon blir det en lugn och härlig dag i solen. Jag blir helt enkelt nöjd om jag får svettas, krama Vilgot och umgås med vänner. Enkelt och underbart.

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ja lite så var det ju :) Fast jag tillhörde en av de få som faktiskt duschade på riktigt både i högstadiet och gymnasiet. men så har jag ju alltid älskat idrott också :)

Träningsglädje sa...

haha känner igen det där. fast på gymnasiet duschade alla ändå trots att ingen ville ta ut sig eller svettas. och när vi hade orientering kom alla alltid försent till nästa klass. det fanns vissa stationer som 40 minuter inte räckte för. haha.

Anna sa...

Andréa, det ska till något sådant. det var inte många somm gillade skolidrotten. Jag hopas man har kunnat ändra ungdomars inställning på dessa år som gått.

Träningsglädje, jag vet. jag är hopplös på att läsa kartor. Har fortfarande inte lärt mig.

Anna (Orka mera) sa...

Fast hellre träna och raggarduscha än att inte träna alls. I brist på tid kan jag bli så äcklig, men säg inte det till nån....ssccchhhhh!

Tröskelkungen sa...

Faktum är att behovet av en dusch minskar med träningspassens antal. Om man tränar sällan så finns det mer skräp att svettas bort när man väl har ett hårt, svettigt pass och då luktar det mer.
Antar att det blev VO2-max känsla i ditt 60/60 och 30/30 kombiintervallpass. Bra variant jag tror på den.