onsdag 2 december 2009

Min nya idol

Min nya idol heter Jimmy och han är naprapat här i Malmö. Jag var hos honom idag och han har inte bara upplyst mig, han har hjälpt mig en stor bit på vägen mot ett baklår som inte bråkar.

Vi gick igenom vad som gör ont och vad det beror på. Jag lyssnar inte på min kropp när den säger aj och jag har ingen aning om hur kroppen fungerar. Idag har jag fått lära mig det. Jag vet hur jag ska få bort det onda, jag vet hur jag ska springa för att få maskineriet att fungera. Det är inte bara att kuta, det är så mycket mer. Muskler som ska triggas igång och signaler som ska säga till muskler att jobba. Om inte så pajar maskineriet och musklerna säger aj aj.

Idag eller nu ikväll har jag varit ute på en ditansrunda som blev 10k. Efter lite uppvärmingsövningar (för att få signalerna att säga till musklerna att hänga med) testade jag min nya löpteknik och kände direkt skillnad. Visst hade jag ont men inte alls i samma klass som om jag sprang på som jag brukar. Det jobbigaste är att jag HELA tiden måste tänka på min hållning, var min höft är och mitt driv framåt. En annan både positiv och negativ sak, beroende på hur man ser det är att jag sprang snabbare med den nya tekniken. Det gick fort framåt och jag hade driv i steget. Klart som fasen att det kändes skönt men jag fick faktiskt stanna ett par gånger för att få ner tempot och starta om med min teknik. Det kommer bli bättre med farten efter ett tag när jag nött den nya tekniken.

Man känner sig verkligen som ett fån när man märker att man inte har någon koll på kroppen och hur den fungerar. Jag har fått ett antal övningar som ska stärka upp höften och jag ska fortsätta med min mage. Nu är det ju inte alls säkert att detta kommer att hjälpa mig men efter kvällens pass är jag bra övertygad om det i alla fall. Tack för tipset Daniel!

10 kommentarer:

Daniel sa...

Roligt att höra Anna!! Nu förstår du nog varför jag tjatade lite på dig att gå dit ;)

Precis som du beskriver det upplevde jag det i våras när jag träffade honom för första gången.
Jobba på som han visat nu så kommer det bli jättebra!!

Staffan sa...

Låter ju fantastiskt! Vad består den nya löptekniken av? Låt mig gissa, upprätt hållning, korta steg med snabb fotisättning, mittfotslandning rakt under kroppen, hög höft och avslappnade axlar...?????

Anna sa...

Daniel, Jag förstår:) Och ska verkligen jobba på.

Staffan, Mmm och så ska jag falla framåt, hur ska man få ihop allt?

Magdalena sa...

Vad kul att du träffat en kunnig och entusiastisk naprapat. Och var roligt att resultaten märks direkt.
Låter lite som POSE i din beskrivning ovan!

Staffan sa...

Anna, ha, jag trodde väl att det var Pose det handlade om, finns mycket om det på nätet. Tricket är att inte tänka för mycket alla detaljer (tränar själv på detta) utan det centrala är det korta snabba steget).

Jag vet inte om du brukar vara inne på Jogg.se men läs den här tråden i diskussionsforumet och kolla in videoklippen med Japhet Korir och Said Aouita, otroligt snyggt löpsteg!

http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=25&searchstr=

Anna (Orka mera) sa...

AAh, spännande! Kul att få hjälp och tips med löpningen. Hoppas att det hjälper!

Anna sa...

Magdalena, ja men det kanske är POSE, är inte så insatt i det. Och det är verkligen kul när man träffar någon som tar en seriöst.

Staffan, ja det tar ju lite tid att lära gamla hundar att sitta sägs det...

Anna, ja men jag tror stenhårt på detta och bara det hjälper ju!

Daniel sa...

Jag går ju också hos den här killen och har nämnt Pose för honom men han hade inte koll på det.
Tror bara han visar hur man ska springa naturligt, skonsamt och effektivt. Sen kan man kanske kalla det för Pose eller Chi running, vad vet jag? ;)

Se till att du kör övningarna du fått för höften Anna! Du kommer bli ännu grymare till våren!!

Anna sa...

Daniel, precis. Han sa inget om POSE och jag har inte gått in för att kalla det något heller, jo kanske "tekniken som får mig att springa snabbt":) Jag ska köra på som f*n!

Ingmarie sa...

Vad bra! :-) Både att du fått hjälp OCH tips! När vi ses (vilket jag hoppas inte dröjer allt för länge) ska jag kika jag med. ;-) Många många springer häl-tå, häl-tå och det är det absolut mest ineffektiva som finns!Springer du på framfoten blir det automatiskt att du får ett bättre steg, bättre hållning och snabbare fart! Kolla på eliten. det finns INGEN som springer häl-tå. Ju mer du springer ju enklare blir det. :-D