onsdag 10 augusti 2011

Hur funkar det?

En liten uppdatering om vad som händer i livet. Vi har städat och stuvat om i vår lägenhet. Piffat och trixat. Vi ska sälja lägenheten, eller i alla fall försöka. Det är ju lite stiltje på bostadsmarknaden för tillfället och just DÅ väljer vi att försöka sälja vår lägenhet. Planen är att sälja först och köpa sen. Vi får se hur det går med allt. Vi trivs bra i vår lägenhet och sitter inte på något vis i sjön om det inte blir som vi tänkt oss.
Under tiden som det fotades i vår lägenhet var vi ute och fixade med annat. Barnen somnade till i bilen på väg till lekplatsen så jag slank inom Melvins och köpte en fin grillad surdegsacka med kaffe. Ibland kan en tyst lunch i bilen vara underbar!

Efter matintag och annat hamnade vi på Sagolekplatsen intill Biblioteket här i Malmö. Vilgot älskar att springa och sprang fram och tillbaka på träplankorna medan jag matade Skorpan. Nu är vi hemma. Det blåser så in i bengen ute och regnet visar sig med jämna mellanrum.

Dagens mamma Anna bild. Det är inte så ofta som jag lägger ut bilder på mig själv. Jag vet inte varför jag har så svårt för det, är ganska självkritisk av mig. Få bli ändring på det.
Slutligen en fråga, kanske korkad, jag vet inte. Min löpträning handlar i vanliga fall inte om att gå ner i vikt. Just nu är dock viktnedgång ett mål eftersom jag ju såklart vill bli av med mina gravidkilon. Jag har hört eller rättare sagt fått det sagt till mig att löpning och viktnedgång inte har med varandra att göra men att däremot styrketräning och muskelbyggande har det. Hur funkar allt? Jag vet ju att jag så småning om kommer att hitta tillbaka till min "original" kropp men är hemskt nyfiken på hur allt hänger ihop. Är det någon som vet och som i så fall vill upplysa mig?!

8 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Lite förenklat så här: Muskler kräver energi även i vila. Ökad muskelmassa gör att din ämnesomsättning i vila ökar och att du på så sätt gör av med mer energi under hela dygnet. Konditionsträning bränner mer energi när du väl tränar (plus efterförbränning om du kör hårt). Bästa kombon är att blanda de tu :)

Ser man till användning av fett som bränsle så använder kroppen i högre grad fett vid lågintensiv träning (t ex högre ANDEL vid promenad än vid löpning). Å andra sidan förbränner du fler kalorier på löpning så förutsatt att du håller på lika lång TID bränner du mer fett på löpningen. Ska du däremot förflytta dig en viss DISTANS förbränner du mer fett om du går än om du springer. Men det tar mycket längre tid (och är mycket tråkigare...:D )

Typ så! Kör så det ryker :)

Anna sa...

Tack ANNA!!! Jag får väl helt enkelt köra både och för jag vill inte sluta springa nu när jag precis börjat.

Träningsglädje sa...

äsch, varken styrketräning eller löpning är väl optimalt vid viktnedgång om man ska PRESTERA inom respektive gren. för oavsett hur man går ner i vikt måste man göra av med mer än man får i sig och då blir man ju trött. och när man är trött går det dåligt med presterandet. men gör man det för att gå ner i vikt eller för att det är kul så har man ju ett annat fokus. och då är det som anna säger. :)

Daniel sa...

Jag är rätt kass på det här men desto mer muskler desto större "motor" har du som bränner mer som Anna säger.
Läste någonstans att om man börjar styrketräna från "noll" och brukar allvar så bränner dom musklerna man bygger första månaderna runt 300cal mer om dagen enbart i vila. Har dock ingen bra källa till detta ;) men med muskler får man lite extra hjälp. Ska du styrketräna så kolla heller inte för mycket på vågen utan kolla dina mått istället tycker jag.

Mycket babbel från mig! ;)
Lycka till och heja dig!!!

Katarina M-I sa...

Jag skulle vilja säga att det funkar olika beroende på vem man är(vem du är rent genetiskt). Och så skulle jag vilja påstå att en viktminskning alltid börjar i huvudet.
Vad är det jag vill?
Varför vill jag det?
Är jag redo?
Sedan är hemligheten att hitta den rätta kombon mat-styrka-kondition.
Och där finns många varianter, men de tänker jag inte lägga ut här.
Men jag delar gärna med mig över en kaffe.
Hemma igen om två veckor.
Ska bara tävla lite först.
Kramar K

Anna sa...

Träningsglädje, Det är såklart. Jag vill ju gärna springa för att det är kul men jag vill väldigt gärna bli snabb också. Dessutom vill jag bli av med sisådär 8kg! Ja, små steg...

Daniel, det är väl så jag får lov att tänka. Större motor helt enkelt. Du springer ju som en tok och styrketränar upptill. Hur många styrkepass resp löppass får du till per vecka och har du någon speciell ordning du gör dem i?

Katarina, det tackar jag inte nej till.

Daniel sa...

Jag brukar försöka få till 3 pass styrka i veckan och minst 3 löppass fast gärna mer. Inte så lätt att få ihop det alltid då vissa muskler måste vila samtidigt som man vill springa med dom ;)
Jag försöker oftast dela upp veckorna så jag kanske kör 2 veckor med mycket löpning och styrkepassen jag lägger in där är lite lättare. När jag sedan har "vilovecka" med löpningen satsar jag på lite tyngre och tuffare styrkepass.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta men det blir nog lite rörigt ;) Ska berätta lite mer nästa gång vi ses på löparträff eller något.

Du skrev för ett tag sedan att du skulle springa Trelleborgsloppet som ditt "första" lopp. Ses vi där kanske?

Anna sa...

Daniel,tack för att du delade med mig. det är väl något sådant jag tänkt. Jag ska dock köra kortare pass både på styrkan och på löpningen. Debuten blir tyvärr inte i Trelleborg. Min bror skall döpa sin dotter just den dagen. Ses snart hoppas jag.