torsdag 11 augusti 2011

Skärpning

Jag tackar ödmjukast för att ni tog er tid att svara på min fråga angående styrka vs löpning i förra inlägget.

Efter att Skorpan kom till världen har jag dragit på ganska ordentligt med löpningen. Det har gått fortare än med Vilgot. Tyvärr är det inte helt okomplicerat det här med löpning. Speciellt inte efter en graviditet och allt vad det innebär. Mina magmuskler är kassa. De var kassa redan innan graviditet och kejsarsnitt men nu finns de typ inte. Det som händer mig när mina magmusklerna är kassa och jag springer är att musklerna i baksida lår gör ont. När magmusklerna tackar för sig måste fram- och baksidan av låret jobba extra mycket vilket resulterar i att det gör ont. Naprapat Jimmy berättade detta för mig och gav mig övningar både för uppvärmning och för magen. Jag märkte resultat direkt. Nu är jag där igen. Att det gör ont. Allt för att mina magmuskler kapsejsat. Eftersom jag inte vågat köra några direkta magövningar än så är magen fortfarande helt urkopplad när jag springer. SÅ vad säger det mig? Jag har funderat sedan i förrgår då känningen kom och har följande plan:
  • Ta det jäkligt lugnt. Vad stressar jag upp mig för. Förr eller senare kommer jag tillbaka till snabbhet och tävling. Jag springer för min egen skull, för att slå MINA resultat. Jag känner mig en smula tramsig när jag tänker på att jag efter 2 månader tror att allt ska vara som vanligt.
  • Börja göra plankan VARJE dag. 3x30 sek på knäna. Det fixar jag.
  • Fokusera mer på styrka än kondition ett tag. Det var ju stark innifrån och ut jag skulle bli.

Tre saker. Varken mer eller mindre.

JAG.SKA.SPRINGA.HELA .LIVET!




9 kommentarer:

Katarina M-I sa...

THAT`S THE SPIRIT!!!
VÅGA utgå från dig själv, gräv där du står.
HÄR.NU.
Så kommer du tillbaka, och även framåt igen.

Det tar tid att bli stark.
Det tar tid att bli uthållig.
Det tar tid att bli snabb.
...utan att skada sig på vägen.
Boka en tid hos Jimmy för checkUp?

Löpning & Livet sa...

Det låter väl som en bra plan! Ta en sak i taget, inte ha bråttom och utgå från dig själv. Så lätt i teorin, lite svårare i praktiken :)

En vacker dag (tror faktiskt inte det kommer dröja särskilt lång tid bara du tar en sak i taget) kommer du vara tillbaks och förbi, heja!

Anna (Orka mera) sa...

Bra plan! Kämpa på!

Fit-Eva sa...

Plankan, plankan, plankan (som jag nämnt tidigare ;-))
Och från bålen kommer 60% av ens styrka/power när man rör armar och ben så för att få bra output på benen = löpning så bör man ha en stark bål!
Plankan, plankan, plankan!

Thomas sa...

Du är ju grymt på väg redan..
Ta det bara försiktigt så kommer resultaten :-)

Marre sa...

Du år sä klok, Anna! Efter den där "behandlingen" kommer du ha magrutor som heter duga! :-) Men jag förstår dig, man vill ju gärna tillbaka till det som var innan och fort ska det gå.

Anna sa...

Katarina, Det är väl det som är kärnan egentligen. Man skall utgå ifrån sig själv men innerst inne vet man att man hela tiden jämför sig med andra. Sad but true.

Andréa, Hoppas det i alla fall. Målet är ju att bli snabbare än innan och mer uthålligare.

Anna, Tackar

Eva, Plankan it is!

Thomas, Absolut, lovar.

Marre, Ibland är man bara lite tramsigt dum. Det måste ju få ta tid. Jag var ju gravid i 9 månader för sjutton!

Linda sa...

Tycker din plan låter bra! Herregud kvinna, du har ju precis pluppat ut ett barn:) Plankan ska ju vara effektiv, tror du kommer vara på banan fortare än du tror.
Blir det Sthlm marathon 2012?

Sara sa...

Helt rätt. Det är klart att det inte är som vanligt efter en graviditet, även om man helst vill ha allt här, nu och direkt.

Men man är ju trots allt inte starkare än sin svagaste länk och alla delar i kroppen måste få tid på sig så att de hänger med i utvecklingen.

Skynda långsamt, du har hela livet på dig :)