torsdag 18 augusti 2011

Min satsning

Jag vet inte hur mycket jag gick upp i vikt när jag väntade Skorpan. Jag tror det landade på ca
15 kg. Jag har egentligen aldrig tyckt om att skriva om vikt och vad jag äter på bloggen eftersom jag tycker det finns tillräckligt många som gör det och som är bättre på det än vad jag är. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att dela med mig av mina graviditetskilon till er:)

Jag bestämde mig ganska så snabbt efter Skorpans födsel att inte stoppa i mig en massa skit. Jag hade varit hyfsat duktig på det under graviditeten och det hade skapat ett visst sockerbehov. Jag skulle så gärna vilja skylla allt på Mr D som köpte godis och åt mina mindre nyttiga middagar. Men tyvärr är det nog så att det var jag som drog ner honom i skiten. I vilket fall som helst var både Mr D och jag var rätt trötta på snasket och tog ett gemensamt beslut att skippa all skit och koncentera oss på det som är bra för oss. Jag är otroligt imponerad av Mr D som tränar som aldrig förr och äter bra, frisk mat. Status just nu är att jag har hälften av viktuppgången att ta igen. Ca 7 kg. Eftersom det känns som om jag sprungit hela mitt liv har jag aldrig behövt bry mig så mycket om vad jag väger. Till viss del har jag nog alltid tänkt på vad jag stoppar i mig men har tänk att löpningen nog gör sitt. Således har jag aldrig haft någon riktig koll på kaloriintag och förbrukning.

Efter att ha surfat runt på en del bloggar har jag förstått att det inte bara är att springa skiten ur sig som gäller. Kosten har lika stor del när det kommer till viktminskning. Visst fattar jag att man inte kan stoppa i sig vad som helst men jag har inte riktigt greppat hur saker och ting är rent kalorimässigt. Faktum är att jag nog trott att det krävs mer kalorier för att driva runt min kropp än vad det egentligen behövs. Bara vetskapen om detta har förändrat min syn på det jag stoppar in i min mun och när jag väljer att göra det. För att få koll på kaloriintaget har jag laddat ner en app till telefonen som gör det enkelt för mig att se hur mycket kalorier maten jag äter innehåller. Jag vet vilket intag jag skall ligga på för att få en sund viktnedgång och hur lång tid det kommer att ta mig. Ganska kul faktiskt. Dessutom otroligt lärorikt.

Hur det kommer att gå återstår att se. Jag kommer inte att visa några bilder på någon degig gravidmage. Inte heller någon på mina kommande magrutor:) Jag kommer däremot dela med mig av mina upplevelser som kalorijagare och löparnörd. Ses i spåret.

3 kommentarer:

Marre sa...

De e bara o köööör! Ser fram emot en bild av magrutorna. :-) Själv har jag bara EN stor och fin sådan, bättre än ingen alls. :-)

Cattis sa...

Go for it girl. jag äter LCHF-kost och mår bra på det. Jag är oxå en person som inte skriver om vad jag äter på min blogg, för jag äter det som passar mig och min träning./från en annan löparnörd, som springer halvmaran i morgon - årets utmaning

Caisa sa...

Köör! Hittade hit idag i jakt efter andra som är i min sitution. Har en 2.5åring och en 7månaders hemma och har fått för mig att nu jäklar...