fredag 26 augusti 2011

Min träning just nu

Så här glad blir man när man får springa. Ni känner säkert igen känslan av frihet. Jag har inte supermånga som läser min blogg men det finns de som gör det. Tack! Och tack för alla fina kommentarer som piggar upp.

Cecilia, så här tränar jag just nu:
3 löppass, 3 styrkepass. Dessa varvas med varandra.

Löppassen består av:
Pass 1: intervaller, 5-10 min uppjogg, 4x4 min högt tempo med 1 min gång. Avslutas ed 5-10 min nerjogg.
Pass 2: Tempopass 30-35 minuter, det ska kännas och flåsas:)
Pass 3: Lite längre i lägre tempo, ca 45-50 minuter

Styrkan då? Jo, jag har ett program som tar allt mellan 15-30 minuter beroende på hur många varv man orkar. Utfall, knäböj, armhävningar (på knä), tricepsövning, plankan, ryggresning, upphopp, mm. Inga konstigheter. Jag kör 10 av varje innan jag bytar övning och så håller jag på så några varv. Jag tror att det är rätt för mig just nu eftersom jag är ny i det här med att ha två barn och inte kan ta mig så långt från hemmet. Jag vill heller inte att styrkan ska behöva ta så lång tid eftersom löpningen kommer ta mer tid framöver. Plankan gör under för bålen och jag har redan märkt att min ömma baksida i benet blivit mycket bättre.


8 kommentarer:

Staffan sa...

Fortsätt så där och du är tillbaka i fin form fortare än du anar! Varierad träning som snabbt ger resultat!! Trevlig helg!!

Fit-Eva sa...

Härligt Anna!
Plankan är bara bäst :-)
Ha en fin helg!

Thomas sa...

Jisses... du är verkligen igång!

Anna (Orka mera) sa...

Härligt att du är igång! Ha en trevlig helg på dig!

anneliten sa...

Låter klokt tycker jag. Anpassa träningen så att helheten blir rimlig.

Sofie RW sa...

Du ser verkligen post-spring-glad ut! Det smittar!

Anna sa...

Staffan, Ja det sägs ju att varierad träning ska vara så bra. Jag har aldrig gett det en chans.
Eva, jag har tagit många övningar u tipsade mig och och de du skrev om på jogg.

Thomas, ja men nu kör vi järnet! Så gott det går:)

Anna, Tack!

Annelie, Precis det ska vara genomförbart och realistiskt.

Sofie, men man blir ju glad avlöpning!

Ingmarie sa...

Jag tror på att hellre göra "lite och ofta" än "mycket och sällan". Tycker du tränar kalasbra Anna!