onsdag 28 oktober 2009

Tack men nej tack.

I dag när jag kom till SATS hängde det ett lila linne med gul text från NIKE på ett ställ. Linnet skrek "köp mig och jag ska visa dig vägen till oändlig löplycka". Jag brukar inte köpa träningskläder speciellt ofta så jag slog till. Men nytt linne på mig kände jag mig stark och redo för en utmaning på löpbandet. Tänk vad jag har älskat löpband. Under min tid i Stockholm när jag pluggade till mitt yrke körde jag en hel del löpning på bandet. Jag ville knappt ut och springa. Idag är det tvärtom. På med pannbenet och upp i puls. Jag sprang 8k i en takt som egentligen inte ska vara några som helst problm för mig men det var tungt.

Efter löppasset körde jag core, armhävningar, rygg, och upphopp. Efteråt kom det fram en snubbe som var personlig tränare och ville prata. Jag blev lite ängslig över att jag gjort fel, inte torkat av maskinenn eller något annat. Men han vill bara sälja in sina tjänster hos mig. Han sa att det hade sett bra ut när jag sprang men att det fanns saker som vi kunde utvecka. Han kunde hjälpa mig med teknik och forma program. Jag har länge tänkt gå till någon som kan lära mig lite löpteknik och kanske hjälpa mig med att utforma löpprogram men jag är allergisk mot försäljartyper. Sorry men så är det. Förmodligen är det jag som förlorar i långa loppet, han verkade kunna sina grejer men det räcker inte. Jag vet inte hur ni känner men för mig handlar det mycket om kemi och förtroende och det kände jag inte alls att jag fick.

9 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ja visst är det seeegt med banden!! Fast jag tror mycket av det beror på att farten (ofta) faktiskt är högre än vad som står. Min fotpod och bandet är inte överens..

föräljartyper är det värsta jag vet! Sen vet jag faktiskt inte om jag skulle lita på att en vanlig pt kan mer om löpnng än jag själv. Självklart vet jag inte hur mycket just denna pt kan och vad han har för utbilningar bakom sig, men de pt´s jag känner har då inte särskilt stor koll. Kanske tillräckligt för en nybörjare, men inte för mig. Tyvärr verkar ju pt-utbildningarna mest fokusera på gymträning..

Men som sagt, fullt möjligt att just denna pt faktiskt är duktig!

Anna (Orka mera) sa...

Jag hade förmodligen blivit galen. Jag tål inte försäljare och att han skulle komma och ha synpunkter på min löpning utan att jag hade bett om det hade gjort mig fullständigt rasande. Grrr...

Marre sa...

Han kanske flirtade med dig.... ;-) Jag är också sugen på en PT, men det är som du säger att det måste funka i personkemin. Hade också känt mig lite tillplattad av att någon kommer och talar om för mig vad jag ska göra osv....

Ingmarie Nilsson sa...

Jag tror som Marre! Att han flirtade med dig! ;-) Om jag ska ha en PT så vill jag söka upp själv! Personkemin och magkänslan MÅSTE stämma hur ska man annars kunna lämna ut sig själv och låta någon "styra" ens kropp? Hu nej! Ångrar du dig så kommer det fler chanser!

Magdalena sa...

Jag tror att om du ska få hjälp med löparteknin (behöver du det???) så är det kanske bättre med en löparklubb el liknande. PT är som att gå i terpi - man vet inte hur bra kvalité det är förrän man är långt in i det...

Katarina M-I sa...

Hehe, jag hade blivit vansinnig:)

Vad menar han med "att det finns saker att utveckla"? Utan att ha en aning om din målsättning så skulle jag vilja påstå att han klampade i klaveret. Självklart väntade han sig svaret "jag springer för att se snygg ut"...

Det kan hända att han kan sin sak. Men jag förstår dig till 100%, jag hade reagerat precis likadant.

Anonym sa...

Mmm, det där med PT för löpningen har jag också funderat på men frågan är om det är värt det. På mitt gym (som jag nästan aldrig är på eftersom jag hellre springer ute) har jag för mig att en timme med en PT kostade runt tusenlappen. Då ska han/hon vara riktigt duktig för att det ska vara värt det.

Anna sa...

Andréa, Han hade tydlien koll på det för han sa att han var utbildad inom det och hade sprungit lopp men jag fick ändå inte det förtroendet jag behövde.

Anna, Det är just det. Hade jag velat ha en åsikt hade jag bett om det.

Marre, det var ingen flirt, I promise.

Ingmarie, Det är ju det, man lägger sin kropp i en annans händer!

Magdalena, Mmm det ligger något i det du skriver. Någon i en löparklubb borde kunna hjälpa mig.

Katarina, Skönt med support.

Johan, Det kan ju bli lite som att köpa grisen i säcken.

Sofy sa...

Jajosåatt... nu jobbar ju jag med sälj... och jag har svårt att tro att alla pt:ar kan sitta och VÄNTA på att nån ska söka upp dem. De ska ju betala sina räkningar som alla andra. Däremot kan man ju välja sin aproach och gå in med ex: jag har sett att du springer ofta här ...hur jobbar du med din löpning idag? Om personen då bjuder in till samtal kan man såklart föra en diskussion, att direkt säga " jag kan göra dig bättre" fungerar som ni märkte ganska dåligt. Men att säga att man "hatar försäljare" ja då blir jag lite stött i kanten...