torsdag 12 november 2009

Kalla det vad fan du vill

I går rasade Vellingeborna över att kommunen ska ta emot ensamkommande flyktingbarn. Barnen ska bo på ett vandrarhem i Vellinge kommun. Man hade möte där invånarna blev informerade om beslutet och på tv kunde man se hur folk skrek om demokrati och att de minsann inte blivit tillfrågade om boendet. Vellinge är en kommun utanför Malmö som vad jag förstår inte tagit emot några flyktingar under åren. Det är också en rik kommun och en av de kommuner som betalar minst skatt i Sverige. Kommunalråd Lars-Ingvar Ljungman uttalade att vandrarhemmet inte är säkert och att en brandinspektion måste genomgås innan någon flyttar in. Snacka om att försöka greppa ett halmstå.

Följande är hämtat från Sydsvenskan idag:

Kommunalrådet Lars-Ingvar Ljungman (m) redogör för kommunledningens syn i ett pressmedelande på kommunens hemsida. Han menar att Malmö stad och Attendo skött det hela dåligt.
"Vi kommer därför att undersöka vilka möjligheter vi har för att stoppa denna cirkus - så här får det inte gå till!", sägs det i pressmeddelandet från Vellinge kommun.
Varför är ni så kritiska?– Vi har fått många reaktioner från invånarna i Hököpinge. Många känner sig överkörda. Verksamheten öppnar i morgon och informationen har gått ut med mycket kort varsel, säger Lars-Ingvar Ljungman och fortsätter: – Det är min uppgift som kommunalföreträdare att reagera. Om man vill skapa en bra verksamhet gör man inte så här. Det gör bara att många Hököpingebor vänder taggarna utåt från början.
Är det verkligen ett problem för Vellinge kommun att ett företag hyr platser av ett privat vandrarhem? – Det kommer sannolikt att påverka Vellinge kommun. Vi måste utse gode män (ställföreträdande förmyndare) åt de här barnen. Det är inte något vi brukar hitta helt lätt i vår vanliga verksamhet. – Vi måste också fundera över hur ungdomarna ska erbjudas skolgång. Vi vet inget om ålder eller eller bakgrund. Det blir också ett ansvar.
En del undrar kanske om ert motstånd i verkligheten bottnar i allmän främlingsfientlighet eller ovilja mot invandrare. Vad säger du till dem?– Jag är den första att beklaga att diskussionen blivit så polariserad. Så fort man har synpunkter på den här typen av verksamhet blir man utpekad som rasist. Det finns många redan i Vellinge kommun som har invandrarbakgrund, säger Lars-Ingvar Ljungman.


Idag är man ingen stolt skånebo. Rasism bor överallt. Alla som vet något om Vellinge vet att det inte handlar om något annat än främlinsfientlighet sen kan Lars-Ingvar Ljungman kalla det vad fan han vill.

7 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Fruktansvärt skrämmande är det!!

Daniel sa...

Det är riktigt läskigt och skrämmande det där!! Bor också granne med den där kommunen men är glad att jag bor "på andra sidan".

Brukar klippa mig i Vellinge och har funderat på att testa ett gym där men nu bli det inte mer Vellinge för mig. Nästa gång jag kör igenom Hököpinge så ska jag ha rutorna nere och spela Kents låt "Sverige" på högsta volym!! =)

http://www.youtube.com/watch?v=SwCzrABcblM

Tror detta bara är början på något större som håller på att blossa upp.

Dunceor sa...

Jag skäms också som skåning. De har även mage att säga "vi har inte råd" med lägsta skatten och det är redan så att Malmö kommun betalar i princip allt (möjligtvis att de kan få betala något litet).
Det handlar enbart om rasism och solidaritet lär inte vara ett ord som de förstår. Man kan ju alltid hoppas att bland de vanliga Vellinge-borna som inte går med på den skitpolitiken säger ifrån.

Staffan sa...

Ruttet, "komiskt" att skylla på att byggnaden inte är i ordning och en tant på nyheterna sa att "vi brukar låta våra gäster sova där när vi får besök..."

Känner lite igen det från där jag bor. Nykvarn, en liten välmående kommun i Stockholms län med nära noll invandrare och en kommun som är granne med Södertälje, en av Sveriges mest segregerade städer med tusentals flyktingar från Irak m m

Ingmarie sa...

Man mår verkligen illa av sånt där! Jag kan uppriktigt sagt inte fatta hur de tänker! Och hemskt nog blir jag rent hatisk i mina tankar, sådär så jag önskar den något ONT, och det hjälper ju knappast...

Anna sa...

Andréa, Håller helt och hållet med dig.

Daniel, jag skulle vilja se den bilden när du drar genom Vellinge med rutorna nere och Kent på högsta volym!

Dunceor, Vad fan har hänt med folks empati?!

Staffan, folk är väl rädda att deras idyll förstörs.

Ingmarie, ja det gör ont för folk verkar inte ha något hjärta.

Daniel sa...

Det kommer kanske bildbevis ;)
Fick den här bilden av en annan bloggare.

http://2.bp.blogspot.com/_Y6MGek1uY4g/Sv_Nhix6uOI/AAAAAAAAAtY/iL34iqYZrmA/s1600-h/r.jpg

Många lägger tydligen upp den på sin blogg just nu. Den är klockren ;)