onsdag 25 november 2009

Snuva, hjul och grisar

I går kände jag mig dassig, snorig och lite febrig. Det blev således ingen löptur igår. Idag känner jag mig normal igen och ska köra 8k lite senare idag. Veckans träningsdos kommer att bli lite ihopknölad nu men det får bli så.

Jag är lite svårstartad idag. Jag har egentligen hur mycket som helt som ska skrivas men kommer mig inte för att börja. I natt var Vilgot vaken i 3 ! timmar. Härligt med en pigg kille men ibland blir det bara för mycket. Dessa barn och deras vanor som man aldrig blir klok på.

Igår kväll tog jag i alla fall fram hjulet vi har under vår säng och körde lite mage. Det är ju grymt effektivt och jag förstår inte varför det ligger under sängen. Måste ta tag i magregionen igen. Baklåret bråkar med mig och det helt beroende på att jag inte kört ordenligt med core.

Eftersom detta inlägget är lite av ett andningshål innan mitt plugg ska dra igång kan jag ju lika gärna skriva en rad om hur grisaran i Sverige har det. Jag säger som Margot Wallström sa igår i radion, jag är inte förvånad. Varför skulle vi vara så annorlunda här i Sverige. Grisarna ska ju slaktas så varför ska bönderna tycka att grisarna ska ha en dräglig tillvaro innan Scan kommer. Återigen slås man av den totala avsaknaden av empati hos människor mitt ibland oss. Det är inte okej helt enkelt, det är för jävligt och jag är glad att jag inte käkar kött.

13 kommentarer:

Therese sa...

Åh, hjulet! Visst är det en liten pärla? Tar ingen plats och är GRYMT mot magen...

Och jag är också glad att jag inte äter kött. Men precis som du blir jag inte förvånad. Det är nåt sjukt i hela systemet, det är liksom byggt för att man inte ska känna något för djuren.

Anonym sa...

Man kan också köpa närproducerad, ekologisk julskinka vilket vi gör. Grisar som går ute och bökar och har det bra. Då kan man å andra sidan få etiska problem...:)

Katarina M-I sa...

Ja, det finns ju flera sätt att angripa djurplågeriet. Ett är att bojkotta helt och hållet, men det skär i mig när man slänger kött. Någon dog helt i onödan.
Eller så går man på producenterna och kräver att djuren får en dräglig tillvaro. Vårat förbaska habegär gör att andra får lida. Man behöver inte köpa 2000g färs för 29.90/kg.

På en av mina rundor kör jag förbi ett griseri. Och det andas ångest. Inga fönster, total igenmurat. Jag mår dåligt varje gång jag passerar, men tyvärr gillar jag korv. En god grillad korv av bra kvalitet, det är underbart efter en lång träningsdag. Inte är det korrekt på något sätt, varken näringsmässigt eller etiskt (om man ska hårddra det).

Men som Therese säger, det är något sjukt i hela systemet!

Löpning & Livet sa...

Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen när jag hör och ser sånt där!! Jag förstår inte hur människor kan vara så giriga och sakna empati!

Magdalena sa...

3 timmar! Herregud, har han druckit energidryck????
Grisar, ja, vad ska man säga. Själv skiftar jag mer över till vegetariskt just nu...

Ingmarie sa...

jag hålle rhelt med ang. de stackars grisarna! Och nu skandalen med ordförande i Swedish Meats, Lars Hultström.(Även en av Sveriges tyngsta namn i köttbranchen). Djurmisshandlare av värsta sorten.Hans grisar levde i total misär de de åt på andra döda grisar, grisar som fått öron och öron bortbitna och inget som helst strö på golven. hur är man funtad i skallen när man tycker sånt är ok? För mig är livstids fängelse enda alternativet för sådana brott. Så länge folk köper kommer eländet att finnas kvar för det är efterfrågan som styr tillgången...

Ingmarie sa...

Och du, krya på dig om du inte blivit bra!

Anonym sa...

Vad skönt för dig att du är bättre! Själv går jag och drar på nåt som verkar olidligt långdraget. Suck.
Och ett sånt hjul har jag önskat mig i (h)julklapp!

Katarina M-I sa...

Det är lite trist att man drar alla bönder över en kam. Det finns bönder som verkligen älskar sina djur. Min faster har namn på alla sina kor, hon älskar dem och de älskar henne. I vår familj går djuren före allt annat, julen planeras efter dem.

Så jag köper inte att alla bönder saknar empati.

Men jag håller med om att djurmisshandel skulle straffas hårdare, mycket hårdare. Att det inte tas på allvar speglar väl den sammantagna synen på djur. Och det är beklämmande.

Att tro att alla skulle bli vegatarianer är en utopi, varför inte jobba för att djuren får det bättre istället?

Anna sa...

Therese, En pärla så sant! Tänk om vi någongång framöver fick uppleva att allt detvi stoppar i oss, framför allt kött är ekologiskt och kontrollerat "glada" grisar.

Anonym, håller helt med dig. Om jag börjar äta kött igen kommer det bli ekologiskt för hela slanten.

Katarina, tyvärr kommer detta snart vara glömt lagom till julskinkan. trots allt vill ju folk ha billig mat och kött som är närproducerat och ekologiskt är dyrare. Tyvärr.

Andréa, håller med dig, det handlar bara om något så jäkla ovärdigt som pengar.


Magdalena, ja 3 timmar! I natt var han dock lugnare och somnade om efter 30 minuter. Det gåt upp o ner med det där. Jag gillar att inte äta kött, saknar det inte alls MEN jag käkar fisk och ägg.

Ingmarie, pengar styr verkligen allt. Som tur är har Scan och Ica (tror jag) stängt av bönderna. Tyvärr är straffen alldeles för låga för djurplågeri. Och tack, snuvan var lite mer enträgen än jag trodde.

Johan, När ska du bli frisk din stackare. du har väl varit sjuk länge nu?! Krya på dig. Hjulet är grymt, man ska bara komma ihåg att man har det:)

Katarina, Helt klart finns det bra bönder. Vad mysigt att namnge alla sina kor och pyssla om dom sådär. Jag önskar bara att man kunde se på sina grisar eller kor eller vad det är djur som en tillgång, som nåt som ska må bra och ge fint kött i framtiden.

Ingmarie sa...

Man ska absolut INTE dra alla bönder över en kam men för mig är det svårt att förstå hur man kan "älska" ett djur, döpa det, kela med det och sen skicka det med en slaktbil till slakteriet som GARANTERAT är både ångestfyllt och plågsamt. Ytterst, ytterst få bönder slaktar hemma. Köper man inget kött så slipper man dessutom problemet med att slänga det...Blev nyfiken på hur Katarina m familj planerar en jul där djuren går före allt annat. Låter fantastiskt bra men vad innebär det? Berätta gärna om du vill! (och läser detta) Att alla blir vegetarianer är må hända en utopi, och en dröm, men förr eller senare kommer fler att TVINGAS för det kommer inte att hålla med den konsumtionen väst har nu. Och drömmar KAN bli sanna. :-)

Katarina M-I sa...

Om vi väljer att ta tag i problemet här och nu, är det enda rätta att se till att djurhållningen blir bättre. Skolor, samhällsinstanser etc är inte rustade för att gå över till en vegatarisk kost i dagsläget. Det är ju en jätteapparat att vända. Men det ska inte finnas alternativ, bara bra kött från djur som levt ett bra liv. Och det omfattar alla djur, inte bara grisar som det är fokus på just nu. Det som händer är att några bojkottar och kött slängs i butiken (jag hoppas ingen slänger hemma??!) Hur har hönsen det? Kycklingarna, kalkonerna, odlade fiskar?
Det allra bästa, och dit vi så småningom måste på sikt är ju att kraftigt minska konsumtionen av kött. Fler och fler väljer alternativ från växtriket. Men om vi stannar här och nu kan vi inte trolla bort faktum att många baserar sin kost på animaliska produkter. Man ska ha drömmar, och många gånger slår de in och det är väl det som driver oss! Men på vägen behövs mål som är realistiska och kan förvekligas inom en ganska snar framtid. Att pressa producenterna är realistiskt och genomförbart. Att sätta ner foten och säga "NEJ, det här är oacceptabelt"

Att vi planerar julen efter djuren är inte svårare än att de har samma behov året runt, oavsett dag. De tar aldrig semester och de ska mockas och fodras två ggr/dag. Alla är inte köttdjur, utan många av dem används för att hålla landskapet öppet. Men kalvarna äts ofta upp.

Tyvärr är det alltid ett trauma så fort man ska ha in djur i en trailer. Och det spelar ingen roll om det är för att åka på sommarbete eller åka till slakt.

En lycklig ko eller älg smakar extra gott (förlåt jag kunde inte låta bli...)

Och jag hoppas verkligen att ingen glömmer lagom till julskinkan, men jag är rädd att du har rätt Anna.

Min dröm -ett värdigt liv- åt ALLA!

Ingmarie sa...

Tack för ditt svar Katarina (känns som om vi har en slags egen konversation här ;-) )
Jag är emot allt djurförtryck och djurplågeri. Grisar, travhästar, fiskar, får, päls, djurförsök, hönor, kor-spelar ingen roll. Har varit vego i över 28 år och EN (den största) anledning är att jag helt enkelt inte vill vara en del av den industrin som det trots allt är.
Om man nu ändå väljer att äta kött så önskar jag att man valde från "glada djur". Och att man åt MINDRE kött. Ökningen av antal kg kött/person/år har ökat lavinartat och det är ju inte egentligen för att vi (ni) har velat ha mer utan det har mest bara "blivit så" eftersom det är så lättillgängligt. Eller? Tyvärr tänker ju långt ifrån alla så klokt som du, utan vill ha det billigaste no matter what.Och så länge folk köper så kommer det som sagt var att finnas kvar...:-(