söndag 22 november 2009

Långpass

Efter att ha summerat veckans träning får jag nog vara nöjd ändå. Jag fick ihop 46k och ett killer- 500 reps-tillfälle. Nog vill jag springa mer och längre men just nu passar mängden mig bra.
I går var det 10k som gärna fick avverkas i terräng. Tiden var knapp och jag fick göra det bästa av det. 5k i sanddynor, 3k upp och ner för en massa tänkbara hinder och små kullar och 2k platt tråkig asfalt. Det funkade i alla fall, benen fick jobba.

Och idag 18k i ett blött Malmö. Regnet kom och gick men mina dojjor hade bara ett mål i sikte, att ta mig i hamn. Och de gjorde de! Trots regn och trots att jag var genomdränkt och trots att farten var lite fortare än tänkt så kom jag in i värmen. I dag var det en sån där underbar löpupplevelse där benen kändes pigga trots lite smärtor här och där och huvudet var helt med på noterna. Som jag längtat tillbaka till den känslan av att vara oövervinnerlig och känna ren och skär glädje i det jag gör. Jag älskar att springa och idag slog det mig att jag är inte bara älskar löpningen utan jag älskar löpningen mest när den är som svårast. Jag vill ha regn, jag vill ha backar och terräng, jag vill ha tuffa intervallpass och jag älskar när svetten rinner och hjärtat pumpar. Att bara springa rakt fram på plant underlag är tråkigt och ointressant men helt nödvändigt dels för kroppen men också för att jag bor i den plattaste staden i Sverige.

11 kommentarer:

Ingmarie sa...

Underbart! Du kommer snart att få känna både att du har muskler och hjärta. Jag lovar! ;-)

Staffan sa...

46 km!! Riktigt bra!! Själv fick jag ihop 36km och känner mig jättenöjd med det varav 15,7 riktigt blöta men ändå sköna km idag...

PS, kika in på bloggen och spana in nytillskottet i skohyllan :-) gillar dem redan!

Daniel sa...

Ja, det var inget roligt väder i Malmö idag. Grymt jobbat i regnet och visst kan dåliga förhållanden egentligen vara bra!! ;)

Heja heja Anna!!!

Miss Agda sa...

Superbra jobbat :)

Joel R sa...

Skönt att höra lite superlativer och glädjeord om löpningen :-)

Gårdagens terrängpass lät superkul! Jag hoppas att jag kan köpa nya löparskor snart så att jag kan använda mina gamla till mer off track-löpning.

Att springa i regn tycker jag är super, särskilt som det svalkar ordentligt. Hällregn kan jag nog slippa då skorna blir alldeles för blöta...

Therese sa...

Känner precis likadant! I love backintervaller, ju jobbigare desto bättre! :D Fast å andra sidan gillar jag ju lååååånga pass också, och dem kan jag inte springa när det är för kuperat, för då dör mina ben. Så platt får det gärna vara, men om jag inte får lite regn samtidigt, eller lite schyssta miljöer att sjunka in i med ögonen så är det inte riktigt lika kul.

Katarina M-I sa...

Sweeet :)
Helt underbart att läsa att löpglädjen är tillbaka!

KRAM

Anna sa...

Ingmarie, det låter ju underbart:)

Staffan, jag har harvat runt på mindre än 40k i flera månader nu så det kändes bra att gå ver 40-sträcket:) Nice dojjs!

Daniel, Vad ska man göra? Skåne i ett nötskal men jag gillar södern ändå.

Miss Agda, Tack, vad snällt:)

Joel, Nej, hällregn är ju trist mest för att dojjorna blir genomblöta och visst var det på sin plats med lite härlig positiv löpning.

Therese, miljön är viktig men jag tycker det är svårt att få till en rakt igenom vidunderlig miljö när man springer långpass i Malmö.

Katarina, ja det är nice när känslan sitter där den ska vara.

Anna (Orka mera) sa...

Du är utmanad på min blogg..

Anna sa...

Anna, ska kolla in det:)

Petra sa...

Bra distans!! Bra jobbat ocksa med passet i sanddynor och backe. Lopning i sand ar ju verkligen JOBBIGT!