söndag 7 februari 2010

Att slita varg

Om det nu var tryck och flyt i benen igår så var det motsatsen idag. Långpass ska avnjutas i härlig avslappnad fart med ben som bara flyter med. Mina intervaller satte sina spår och det är nog inte optimalt att ha intervaller innan långpass eller att köra hårdare än tänkt på dessa kvalitetpass. Å andra sidan kanske det är just det man ska göra för att träna uthållighet. Jag vet helt enkelt inte. I vilket fall som helst så ville jag vända hem efter 1k, bryta efter 4k och började förhandla med mig själv efter 5k. Jag skulle stanna och gå efter varje 5k och ta ett energistopp efter 12k. Det blev inga småstopp men det blev ett kort energistopp för banan och festis. Jag hade ingen energi i kroppen trots att jag ätit en rejäl lunch och lite mellanmål. Men jag återfick mina krafter ett kort tag men vid 18k insåg jag att jag inte hade det som krävdes idag. Det skulle inte bli något långpassrekord. Det får helt enkelt vänta. Jag stängde av klockan efter 20k, gick in på affären och handlade mat och lunkade sen hem. Man ska ju aldrig ge upp och jag hade ju tagit mig ut i kylan och klarat av de värsta underlagen men kroppen ville inte mer idag. Kom nu i efterhand på att jag faktist tränat fem dagar på rad. Livet ju kom emellan i veckan. Det är inte det mest optimala, jag brukar ju ha vilodagar mellan mina pass. Men nu glömmer vi detta långpasset och blickar framåt mot nästa veckas träning och träningsdate. På söndag har bästa Katarina fixat en löpardejt med bastu och kallbad efteråt. Jag längtar!

11 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Fick värsta uppladdningen till mitt långpass; intervaller i torsdag och två vilodagar. Då jävlar är det tryck i benen, eller iallafall bra fart utan speciellt mycket slit:)
Men sen var jag arg också, eller rättare sagt besviken eftersom min Stockholmsresa brann upp pga sjuka "barn". Ja, både Kasper och Emil däckade i fredags;)

Nog om det. Nu blickar vi fram mot en ny vecka som vi avslutar med riktigt "galalöpning". Så kul det ska bli. En hög med dedikerade nördar. I love.

Ha det bäst, vi ses "in the end".

Kram

Tröskelkungen sa...

Hej Anna,

Jag känner igen känslan. Det är inte sällan jag har planerat träningen just så, Hård kvalitet på lördag följt av rejält långpass på söndag.

Ibland känns det riktigt riktigt tungt på söndagens långpass.

Jag vet inte säkert men jag tror att man får mer ut av långpasset om man är lite fräschare på långpasset. Åtminstone brukar jag, då jag är seg på söndagens långpass, springa väl långsamt och även kort av passet. Man får välja helt enkelt vilka pass som är viktigast. Är Långpasset viktigast så bör man nog vara lite mer utvilad inför det så att man gör det ordentligt. För mig brukar lördagens kvalitet vara prioriterat och då får söndagen bli som den blir.

Ser ut som du ligger i bra med träningen.

Bara att köra vidare.

Ingmarie sa...

Det blev ju inte riktigt som "planen" men jag förstår att det kan vara knepigt emellanåt. Mail på väg!

Ulrika sa...

äsch. 20 km är ändå 20 km och inget att skämmas för. Dessutom så mkt mer värda när du kämpat för dem på det sättet.

Staffan sa...

Starkt att i alla fall klara 20km om du ville kliva av redan efter 1km!

Nä, att köra kvalitétspass dagen innan långpass låter inge' bra. En gång körde jag ett pass 12x500m tröskelintervaller dagen före ett 5km-lopp och det var inte det smartaste jag gjort.

Jag tror det är bra att vila någon dag innan långpasset. Men du, du fixade 20km idag och har haft en sjuhelsikesträningvecka - fokusera på det!

Anna (Orka mera) sa...

Trist när kroppen protesterar men det är bara att glömma och gå vidare. Nästa gång snurrar benen som en propeller på dig! Ha det :)

Petra sa...

Jag ar helt med dig nar det inte gar som man vill!! Men som nagon sa, du fick ju anda ihop 20 km vilket verkligen inte ar fy skam. Men som sagt, prestation ar ju individuellt och du hade ju tankt dig en langre distans an sa. Kalasbra jobbat i vilket fall som helst!! Du tar igen det nasta vecka!

Daniel sa...

Får också den där känslan ibland men oftast vägs det upp av känslan efteråt. :) 20k är ändå 20k glöm inte det!

Magdalena sa...

Vilodag låter bra. Och härligt att ha en dejt att se framemot!

Sofie RW sa...

Med lördagens tuffa pass i benen så var det kanske inte så konstigt att det kändes tungt; och med detta underlag är det utmaning i sig att ta sig framåt. Var nöjd med det passet; nästa gång springer du med utvilade ben och kommer att flyga 20 + km!

Anna sa...

Katarina, Jag förstår din besvikelse men ibland blir det bara så. Du fick ju till ett grymt långpass!

Tröskelkungen, ja tyvärr kan man ju inte få allt. Det var längesen jag träna tröskelintervaller så jag hade glömt hur det känns i benen dagen efter. Träningen flyter på bra även om jag inbilar mig att det gick fortare förra året vid samma tid.

Ingmarie, det är skönt att få lite uppstyrning när det inte blir som jag tänkt mig.

Ulrika, så sant och inte alls att glömma bort. Jag kämpade på hårt för de där 20k!

Staffan, tack för peppen!

Anna, nästa långpass sätter jag sådanadära helikoperblad på fötterna:)

Petra, Tack för dina peppande ord. Nästa gång då jäklar!

Daniel, ja efterår, eler någon timme eller så var jag supernöjd och njöt av mina 20k. Jag gör ju detta trots allt på grund av glädje och den härliga känslan.

Magdalena, ja ikväll har det varit skönt att vila kroppen. Nya utmaningar väntar imorgon!

Sofie, så sant. Även om vi har fina cykelbanor så springer jag inte på dom hela tiden och bitvis var det tufft och det tar på benen.