söndag 7 februari 2010

Tröskelintervaller

Denna underbara människa som kom på tröskelintervaller och allt var träning vid tröskel heter borde få något slags pris eller i alla fall en varm kram av mig. Tröskelträning är i mitt tycke den absolut roligaste träningen. Det är jobbigt, segt och spännande. Jobbigt för det frestar på kroppen när man gör det, segt för det bygger en seg och uthållig kropp och spännande för man kämpar på i en ganska så lång intervall och försöker att inte ta ut sig så pass mycket att man inte kan köra en intervall till efter ett par minuters vila. Action på hög nivå. Och med lite powermusik i öronen, då känner man sig oövervinnerlig. Precis som jag kände mig igår!

Vi är hemma i Laholm över helgen och här är det rejält med snö. Det är inget slask utan fina vita gångbanor som kan vara lite förädiskt hala men här och där är det barmark eller fin fast snö. Jag drämde till med tröskelpass trots underlaget och det gick faktiskt riktigt bra. Tyvärr hade jag lite svårt att disponera intervallerna så första intervallen gick i 4.26-fart, andra i 4.38-fart och tredje i 4.40-fart. Tanken var att alla tre skulle gå i 4.38-fart. Jag tror jag var för ivrig helt enkelt och det kändes under sista intervallen. MEN i mål kom jag och lycklig var jag.

Intervallernas längd blev lite längre och fler än de tänkta, 3 x 2.70k. Kroppen kändes så pigg efter andra intervallen och jag ville så gärna.

Efter lunch drar vi ner till Malmö igen. 24k står på schemat. Min spelare är laddad med en massa bra och intressant såsom sommarpratare, dokumentärer och lite skön musik. Kanske slår jag på bastun i föreningen och värmer mina kalla ben när jag kommit hem. Jag riktigt längtar ut nu. Hur har era långpass gått i helgen och brukar ni lyssna på något annat än era egna tankar när ni springer långpass?

8 kommentarer:

Miss Agda sa...

Vilket effektivt pass. Jag börjar som sagt vara tillbaka på banan igen , men kvalitetspassen har än så länge fått vänta. Är så sugen på bl.a tröskelintervaller. kanske vågar jag mig på det nästa v...?

Löpning & Livet sa...

Jag ska ut på 27km alldeles strax och det får bli p3 som underhåller mig även detta långpass :)

Du är ju grym på tröskelpass! :)

Gax Staffan sa...

Härligt med tröskelpass och vad enormt stark man känner sig efteråt när man sitter i bastun, nice.

Har tidigare kört mycket musik under min löpningar men på långpass i mitt LSD pass har jag börjat lyssnat på olika böcker, nu senast(Born to Run)

/Gax-Staffa

RosaMilton sa...

Vilken inspirerande läsning! Nu fick jag uppslag på ett slags intervaller jag vill testa till våren när snön och skidspåren är borta från våra elljusspår... Låter härligt med långpass och bastu!

Daniel sa...

Bra jobbat som alltid! Har precis börjat med tröskelpass och gillar dem också starkt.
Hoppas du fick ett skönt långpass, vinden var ju helt ok idag, för en gångs skull ;)

Anna sa...

Miss Agda, Skönt att du är tillbaka på banan. Testa nästa vecka vet jag, de är svåra att hålla sig ifrån dom bara...

Andréa, Ja det går bättre med tröskelpass än långpass:(

Gax Staffan, Exakt, man känner sig tramsigt stolt och stark efter ett sån´t pass. Bra tips där med böker i spelaren.

RosaMilton, ja, intervallpass gör sig bäst på torrt underlag. Tyvärr blev det ingen bastu men ett halvdant långpass fick jag till.

Daniel, visst är de skitkul att springa tröskelintervaller!!! Vinden var verkligen helt okej idag men benen ville inte riktigt idag.

Ingmarie sa...

Du är så härlig Anna! Jag kan riktigt KÄNNA hur energin sprutar genom skärmen! Bra jobbat!

Anna sa...

Ingmarie, Ja igår var det inget fel på energin men jag gjorde nog av med lite för mycket igår för idag fick jag slita varg:)