lördag 22 maj 2010

DNF

För det är väl så det står i resultatlistorna. Idag var inte min dag trots otroligt bra uppladdning hela förmiddagen. Jag kom 4,5k sen sa det stopp. Benen slutade att springa och jag försökte inte ens att sätta igång dom igen. Det var det tredje försöket jag var inne på då. Första stoppet var vid vattenhålet vid 2k. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att jag såklart skulle stannat hemma idag. Alla indikationerna fanns där men så fanns det något i mig som negligerade det och ändå trodde på hoppet, att det skulle gå över och benen skulle vara snabba idag.. Inte ens i 5 minuters tempo kändes det behagligt, pulsen var skyhög och min andhämtning var som den ska vara på upploppet.

Jag är inte ledsen, det har gått över. Jag grät en skvätt när jag pratade med Daniel men han är så bra på att lyfta upp mig från rännstenen när det behövs. Nej, jag är snarare frustrerad över att inte vara ett med min kropp och veta vad det är för något som är fel. För något konstigt är det. Jag klarar mycket väl att springa i 5 minuters tempo i mer än 4,5k eller 3k som det blev häromdagen.

Efter att ha duschat i en tom duschhall gick jag till målgången och lyckades se när både Lena-Camp Westman och Anna-Orka Mera gick i mål. Både tjejerna såg urstarka ut och nu ska jag försöka klura ut vad brudarna fick för sluttid.

Göteborgsvarvet i år var varmt, riktigt varmt men vilket lopp det är. Startar man lite längre fram som jag gjorde i år så slipper man trängas och kan njuta av annat. Underbara Göteborgare som tagit sig ut för att hejja fram alla. Bra arrangemang och fin miljö att springa i. Min Göteborgsvistelse slutade på ett mycket trevligt sätt. En god middag men en kall öl i sällskap av brorsan. Nu är jag hemma, ska sortera tankar och förhoppningsvis sova gott. Dojjorna ska jag ta en lite paus i från men under tågresan hem återkom tankarna på löpning i naturen upp och ner för stock och sten.

14 kommentarer:

RosaMilton sa...

Tråkigt! Du kan ju verkligen springa fort... Du gjorde rätt som bröt när kroppen inte alls svarade tycker jag. Sitter förkylningen kvar kanske? Själv verkar jag ha grymt svårt att springa i värme, pulsen bara rusar iväg.

Frida sa...

Kollat dina järnvärden nyligen? Annars: gör det! Hoppas du börjar känna igen dig själv i löparskorna snart igen :-)

Anna (Orka mera) sa...

Vad tråkigt att kroppen inte ville just idag. Men så är det ibland. Bättre att lyssna på kroppen och bryta i så fall! Kul att du såg mig, men tyvärr var jag för koncentrerad för att titta mig om kring. Hade hoppats se dig i vimlet :)

anneliten sa...

DNF är också en löparerfarenhet - även om det inte är en rolig sådan. Snart är du stark igen!

Anna sa...

RosaMilton, Ja värme leker man inte med, det är tufft som attan. Jag tror att det är något från förskylningen som spökar men ska föröska få en tid för kntroll oi veckan.

Frida, Jag ska nog ta och göra det nu. Ja, det hade varit skönt att få komma tillbaka till de gamla löparskorna, de som känns så lätta att springa med.

Anna, det är ju lite svårt att fokusera på något annat än mållinjen när man ser den. jag fick i alla fall se dig IRL! Jag var mest bedrövlig att se på igår, nästa gång är jag säkert mycket roligare att titta på:)

Anneliten, du skriver verkligen något som är viktigt att komma ihåg. En erfarenhet rikare som inte på något vis känns som ett nederlag. Det är trist men inte för att jag bröt utan mer för att min kropp är lite ur funtion just nu. Men tur är att den inte kommer att vara det för alltid.

Löpning & Livet sa...

Trkigt såklart men väldigt klokt gjort att stanna där. Många (inklusive jag själv) hade antagligen fortsatt ytterligare en bit.. Hoppas du får klarhet i vad det är som inte stämmer och kan hitta in på rätt väg igen. det kommer fler gbgvarv, fler halvmaror, fler chanser!

Petra sa...

Ja, vad ska man saga? Man vill sa garna men ibland forstar man sig inte pa sin egen kropp... Och jag sager som Anneliten, du ar nu en erfarenhet rikare och det far du se som nagot positivt! Been there, done that!

Joel R sa...

Trist men DNF är bättre än DNS eller att inte ha varit anmäld. Klokt att kliva av om man läser rubrikerna efter varvet. Verkar som att det är många som inte lyssnat på kroppen.

Bra att du fick en mysig kväll i trevligt sällskap i alla fall.

Daniel sa...

Det är bara att lägga detta bakom dig och blicka framåt. Tycker du är grym ändå! Det krävs mod för att byta ett lopp också. Bra beslut!

Ingmarie sa...

Det är ALDRIG roligt att bryta och personligen springer jag nästan hellre ett dåligt lopp än bryter. Men går det inte så går det inte och då är det bättre att bryta. Din kropp och knopp ville verkligen inte och då var det helt SUPERKLOKT att bryta. Kanske är det en svit efter förkylningen? Kanske du fortfarande har en infektion i kroppen? Du körde ju på ganska tufft direkt... Om du har järnbrist så borde du känna det hela tiden. Ett virus är mer klurigt. Kan komma och gå beroende på den allmänna dagsformen och man fattar ingenting.Mitt råd; ta det lugnt. Träna bara lågintensivt (ja jag vet att du tycker det är trist men ibland "måste" man..)och kolla ev. upp infektionsprover.

Anna sa...

Andréa, jag kommer definitift att springa fler halvmaror, hemskt gärna i år. Definitivt Gtb varvet nästa år!

Petra, idag är jag väldigt glad att jag inte fortsatte. Det var väldigt många som kollapsade.

Joel, ja, sällskapet var det bästa. brorsan han är bra.

Daniel, Tack för dina fina ord.

Ingmarie, jag tror inte heller det är järnbrist. Jag känner mig pigg för övrigt. Lite trött är man ju till o från alltid men det är absolut inget konstigt med det. Jag tror precis som du skriver att förskylningen inte riktigt läkt ut. Jag ska boka en läkarkoll under morgondagen mest för att se så det inte är något helknasigt med mig. Sen är det vila och som du skriver lågintentiv träning som gäller.

Therese sa...

Klokt av dig att bryta, som du säger, det verkar vara många andra som inte insåg sina begränsningar igår. Jag tycker också att vi glömmer årets Varv, det kommer ett nytt nästa år, och då jävlar! :)

Marre sa...

Men åh vad tråkigt! Fast samtidigt är ju kroppen det viktigaste, ett lopp hit eller dit spelar väl ingen roll även om det känns surt just där och då. Fasen också. Hoppas du får en tid hos en läkare som kan kolla upp värden och annat. Kram!!!!

Anonym sa...

Åh, vad tråkigt att du tvingades bryta, men bättre att bryta än att kollapsa som många andra gjorde.
Själv kom jag runt men det var varmt och blev inte så bra tid. Placeringsmässigt är jag nöjd då jag klättrade 4000 placeringar från förra året!