torsdag 8 april 2010

Puls och finesser

Hur mycket av era finesser på pulsklockan använder ni? Och tränar ni alltid med puls? Jag har en Garmin 305 men använder i princip ALDRIG pulsbandet. Jag har aldrig kopplat in klockan till datorn för att kunna se mitt pass i datorn. Jag använder min Garmin för att hålla koll på distans och tider. Kanske borde jag börja använda mig av finesserna mer och framförallt av pulsbandet. Men jag har ju ingen direkt koll på min maxpuls och vilopuls så det blir lite godtyckligt det där med pulsintervaller för min del.

Än så länge känns förkylningen ganska så långt borta och jag håller tummarna att det förblir så.

10 kommentarer:

Staffan sa...

Jag håller med om att fart och distans är intressantare än puls-informationen men pulsbandet är ändå nästan alltid med på träning. Efter ett tag kan man känna ungefär vart man ligger i puls.

Som du läste på bloggen tycker jag ändå pulsträning är intressant (förutom att det är en djungel av teorier) och jag tror ändå att mera pulsstyrd träning kan göra träningen mera effektiv, men Mimas kommentar pekar på att det kanske inte är så!

För övrigt använder jag Polar med fotpood men jag börjar bli lite trött på dosan på foten så jag blir mer och mer sugen på GF305...

Anna (Orka mera) sa...

Jag har pulsbandet på men tränar inte efter pulsen. Kollar mer i efterhand var jag har legat.

Däremot för jag alltid över träningsdata till datorn där jag har allt samlat. Jag programmerar klockan inför snabbdistanser och intervaller, lägger in en önskad hastighet och låter den skälla på mig om det går för fort eller för sakta. På långpassen har jag en virtuell kompis som är programmerad i önskad hastighet så att jag kan se om jag ligger före eller efter. Jag får också tiden för varje kilometer längs vägen. Det är liksom höjdpunkten på långpassen, när det piper till och man får se hur man ligger till :)

mina sa...

Jag kör alltid med pulsband. Jag vet mina värden på ett ungefär, men det är inte det viktigaste för mig. Jag stirrar inte på pulsen under ett vanligt pass, men tycker att det är intresssant att se hur den ligger vid olika ansträngningsnivåer.

Tittar mest på pulsen under intervallträning, då är det ett bra sätt att avgöra hur länge man ska vila tycker jag och dessutom ett bra sätt att se att man faktiskt kan pressa sig lite till.

Sen är det bra i backar också, så att pulsen inte rusar iväg uppför, då är det lätt att få mjölksyraskuld senare.

I övrigt använder jag inga finesser med min klocka, bara av och på, och autolap inställt på intervallängden.

Petra sa...

Jag har ju ocksa en Garmin 305'a och i borjan korde jag alltid med pulsbandet. Tyvarr har det borjat skava lite under langre strackor sa jag har slutat anvanda det helt enkelt. Men jag analyserar varje pass pa datorn och jamfor ocksa med andra liknande rundor. Egentligen anvander jag nog inte alls alla finesser i speciellt stor utstrackning men det ar valdigt bra att ha traningskompisen tex, eller att stalla in pace alerts nar man springer lopp. Jag ar helnojd med min Garmin.

Ellinors dröm sa...

Jag kör med pulsband och laddar in passet efter. Använder dock inte de andra finesserna på klockan (GF305)
Jag undrar med tanke på vad du har skrivit om dina senaste pass att det är nog dags att prova att springa intervallerna och tröskelpasset lite snabbare. Speciallt när du kan köra nästan 18 km i den fart du hade här om dagen.
Du kan ju anv pulsbandet och se vilken puls du har när du kör i de olika tempona för att få en hint om vad som är möjligt. Våga!!!! :-)

Anna sa...

Staffan, visst är det intressant men jag tycker att det är lite meckigt. Jag har i alla fall tagit fram mitt progam till Garmin som jag ska installera så jag kan börja analysera och klura på mina löprundor. Och köp en Garmin om du kan för det är hur kul som helst.

Anna, ja men det är ju det jag måste göra, jag har ju en massa finesser på garmin som jag inte använder.

Mina, det har jag inte ens tänkt på att man kan använda pulsen till, till vilan alltså.

Petra, du och jag är nog lika där, jag får också skavsår av mitt band när jag haft det och använder inte alls alla finesser.

Ellinor, nu är jag taggad att börja träna mer efter puls när du sriver att man kan använda den till att se hur pass mycket man kan pressa sig. Och ja, det är dags att snäppa upp sig en nivå.

Sofie RW sa...

Jag använder också främst tids-/hastighets och distansfunktionen. Pulsbandet har jag ganska sällan, men jag tycker det kan vara intressant att se pulsen på ett ungefär, och kollar medelpuls de gånger jag haft klockan. I början laddade jag över passen, men det har jag inte gjort på jätte länge... är lite för lat för det. Det finns ju dock en massa finesser som kunde vara användbara... om man hade intresset att ta fram instruktionsboken och kika.

Joel R sa...

Är det inte svårt att springa "tröskelpass" utan pulsband? Känner man sin kropp väl så ska det väl gå iofs.

Jag har det oftast på mig och slänger ett öga på pulsnivån ibland för att lära mig hur en viss nivå käns i kroppen och jag vet såklart också vad som ska tolkas som lite för högt eller lite för lågt.

Programmerar klockan ibland, mest på längre pass för att inte gå ut för hårt.

Marre sa...

Äntligen någon som är som jag! Jag får någon gång då och då dåligt samvete för att jag har en dyr och fin klocka med massor med finesser och jag använder typ 1 hundradel.... Nåväl, vill jag bara kolla distans och hastighet så är det väl upp till mig trots att jag har en fin garmin.

ÄtaTränaKämpa sa...

Min pulsklocka är min bästa vän! Jag älskar den och använder mig utav både puls och sträcka/hastighet.
Jag tränar inte efter pulsen, men tycker om att ha lite koll på den, håller med mina om att det är bra att ha koll på den på framförallt vissa pass.
Dock för jag inte in över på datorn, jag har inte kommit mig för att installera programmet än, jag har ju bara haft den här klockan i snart ett år... :)