torsdag 9 september 2010

Om varför det är så satans kul att springa intervaller

Är du en person som hatar intervaller?Kanske är du rädd för att du inte ska orka eller för att det ska göra ont?
Så fel du har!!!
Skit i dina rädslor, ta dig bortom hatet och låt det göra lite ont. För intervaller rockar!
Hemligheten ligger i att man ska lägga sig på sin nivå i intervallerna och träna utifrån SINA egna förutsättningar. I början på sommaren när jag satte igång att springa så smått efter mitt långa uppehåll sprang jag inga intervaller alls. Efter ett tag kom suget efter att få ta i. Då låg mina tusingar i 4.50-5 min fart och jag gjorde 4 stycken. Efteråt var jag helt slut men på ett positivit och energigivande sätt. Ganska snabbt sjönk farten till 4.30-4.45 fart på tusingarna och där har jag legat fram till för ca en månad sen. Jag har succesivt kapat farten. Sist jag var ute låg farten på 4.20-4.25 fart. Min ambition vid dessa pass har varit att genomföra fyra tusingar med 2-4 min joggvila.
Tusingarna igår gick i 4.13-4.18 fart, 2min gåvila och jag genomförde 6! stycken!!! Visserligen fick jag bra skjuts i ryggen på två av intervallerna, passande nog de två sista. Å andra sidan fick jag kämpa i motvind med ett par så det gick jämt ut. Jag har aldrig sprungit 6 tusingar under ett pass så lyckan var total igår.
Svaret på varför det är så satans kul att springa intervaller är att du får snabba resultat. Ge dig själv 2-3 månader , träna olika intervaller och du kommer känna snabbheten i dina ben inom kort. Intervaller är roliga just för att kroppen får jobba, hjärnan får får fokusera på uppgiften och svetten får lacka. Dessutom BLIR benen snabbare. Jag kör igen nästa vecka, är du på?

13 kommentarer:

Staffan sa...

Amen! Jag är definitivt på! Det kommer bli mer sådant nu för att behålla nivån när jag nu har mindre tid, igår körde jag 5x1000 med 1 minuts gåvila och farten blev mellan 3:50-3:41 på samtliga och det gick lätt!!! Yes!

Anna sa...

Staffan, Gött jobbat. Ja du har väl en hel del att stå i nu;)

Fit-Eva sa...

UNDERBART!
OCH den kurvan pekar UPPÅT, UPPÅT - NICE!
Snabb-Anna får bli your new middlename ;-)

Karin Engen sa...

AMEN!!
(kör på samma som staffan här).
så galet kul att springa fort :)

Petra sa...

Men gud vad du inspirerar! Jag var tvungen att logga in pa Blogger nu bara for att lamna den har kommentar...

Anna, du far garna bli min tranare!! Kom till Australien please!:)

Anna sa...

Fit-Eva, Vet inte det där med snabbheten än men det börjar ta sig minsann.

Karin, ja men det är det ju! Hur kan man inte tycka det???

Petra, Söta Petra. Jag kommer! Har aldrig varit i Australien.

RosaMilton sa...

Jag sitter just och funderar på vilket slags intervaller jag ska köra nästa gång. Hur ofta springer du intervaller? Kan du inte beskriva ett av dina veckoupplägg?!

Anna sa...

RosaMilton; Jag brukar springa ett kort och ett längre intervallpass med ett par dagars mellanrum. Är det ett kort intervallpass blir det ex. 8x400m eller 4-6 tusingar. Innan intervallerna kör jag uppjogg 10-15 minuter i LUGNT tempo. Korta intervaller ska vara tuffa. Är det 400meters intervaller kör jag joggvila på 400 meter mellan varje intervall. Är det tusingar blir det just nu 2-4 min jogg eller gåvila. Jag jobbar på att få ner vilan till 1 min.
Är det långa intervaller kör jag tröskelintervaller. 2-3km x 3 med 1/3 dels vila av den tiden det tog att springa intervallen. Jag vilar genom att gå eller stå still. Tröskel är att springa innan mjölksyran kickar in. Tröskel springer jag för att bli uthållig och snabb. Jag avslutar alla intervallpass med 10-15 min LUGN jogg. Jag tycker rent snabbhetsmässigt att tusingar + tröskelpass ger mest. Testa en vecka med två intervallpass, det ger resultat snabbt. Kram!

Daniel sa...

Jag är alltid på när det gäller intervaller! Det är min favoritsysselsättning :))

Häftigt att du kunnat öka så mycket i tempo! Intervaller sätter verkligen fart på benen, snart är du så snabb att du kan springa runt Pildammarna och sparka dig själv i ändan! Coolt! :)

anneliten sa...

Jag har ofta lätt ångest innan jag ska springa inervaller. När jag väl är igång går det bra (oftast) och smärtan är välkommen eftersom den är ett kvitto på "duktigheten".

Linn sa...

Blandade känslor! Grymt skönt efteråt, och som du säger; det ger kanonbra resultat! Men sjukt jobbigt för en lat en...;)
Förresten kul att du också ska springa Skanörsmilen!

Ingmarie sa...

Tusingar har jag svårt för nu för tiden. Tror jag har kört min livs-andels. ;-) Men visst ger det! Gäller bara att ha balans och inte "over do it". :-)

Therese sa...

Jag ska bara springa ett riktigt löppass nästa vecka (pga återhämtning efter lopp i helgen, och vila inför ultralopp nästa helg) och det ska nog bannemig bli ett intervallpass! För det är ju verkligen ruskigt roligt. Och det är häftigt att läsa om hur snabbt du har blivit snabbare!

Funderar lite på det där med intervallvila. Jag vilar 2min mellan mina tusingar just nu eftersom jag upptäckte att en minut var alldeles för kort. Jag orkade inte hålla samma tempo i alla intervaller med så kort vila. Hur tänker du? Snabbare intervaller och lång vila eller hellre liiite långsammare tempo och kortare vila? Vad är bäst? Varför har du som mål att komma ner till en minuts vila?