måndag 20 september 2010

Rasister i vardagen

Jag var nog inte riktigt medveten om Sveriges utgångsläge i detta valet. Jag har varit naiv och tänkt att SD ALDRIG skulle kunna ta sig in i Riksdagen. Vi svenskar är för utbildade, för upplysta för att låta oss påverkas av billig och snabb proparganda. Det var vad jag trodde i alla fall. Så fel jag haft. I Skåne la 10% av invånarna sin röst på SD till riksdagen. Rasismen är utbredd och har nu blivit vardagsmat. Mina grannar väljer att ta den enkla vägen istället för att se sitt egna ansvar och del i samhället som vi lever i. Framtiden bygger inte på utanförskap och stängda gränser eller att vi delar in människor i olika fack efter hudfärg. Jag skäms för att vara svensk och skåning och jag skäms för mänskiligheten. Har vi inte kommit längre än såhär år 2010?

7 kommentarer:

Daniel sa...

Det känns inte bra idag :(
15% fick dom i min kommun.....

Marre sa...

Håller med dig fullständigt, Anna.

Thomas sa...

Håller helt med dig..
Det är dags att vanliga människor som hittills hållit tyst tar sitt ansvar och protesterar!

Att inte ta ställning är lika illa som att ropa "Heja Jimmy"!

Löpning & Livet sa...

Helt jävla sjukt är det!!

Sofie RW sa...

Ja det är fruktansvärt. Man får hoppas att de som lagt sin röst på detta parti gjort det pga okunskap. Man blir verkligen ledsen.

Anna sa...

Daniel, Vi tillhör verkligen förlorarna, jag går runt med ett L i pannan hela tiden. Känns skit att vara skåning.

Marre, Sorgligt är vad det är.

Thomas, Verkligen. Det är nu det börjar.

Andréa, Håller helt med dig.

Sofie, Jag hoppas verkligen att det är så. Jag trodde nog att svenska visste bättre.

Therese sa...

Jag var nog också naiv. Jag trodde in i det sista att de inte skulle lyckas, att tillräckligt många svenskar var tillräckligt begåvade för att fatta att vi inte ska ha några rasister i vårt parlament. Det känns helt sjukt att typ 400 000 svenskar tycker att SD är en bra idé.