torsdag 16 april 2009

Sprit hjälper inte alltid

Har suttit och rensat kameran, lagt in bilder i mappar och allt sånt nyttigt. Mr D tittar på sitt MFF och jag njuter av en stilla stund för mig själv. Jag hostar som en riktig karl, har varit hos läkaren och fått hostmedicin.
Tidigare ikväll pratade jag med min äldsta vän. Hon har alltid varit som en syster för mig, vi har känt varandra hela livet och då menar jag verkligen hela livet. I alla fall, hennes recept på att bota en förkylning var konjak med varmt vatten och honung som man sen sveper. Jag tänkte att va fasen, värt att prova. Eftersom vi inte har någon konjak tog jag en av Mr D´s mindre attraktiva whiskeys och hällde i vattnet. Jag toppade med färskpressad apelsin och honung. Sen svepte Mr D och jag varsin (jo han är sjuk han också). Jag har ju varken lukt eller smaksinne kvar men enligt Mr D smakade det skit. Jag har efter 2 timmar inte känt någon positiv effekt, Mr D sa att han kände sig konstig i huvudet (jag tog bara 2 msk om det är någon som undrar om han blev full:)) Summan av kardemumman är att låta bli spriten och gå på det säkra kortet, lakissmakande hostmedicin.

På söndag fyller Vilgot 1 år. Det har gått knasigt fort. Fast det är megamysigt att han knatar nu.

Om 30 dagar är det Göteborgsvaravet. Är det någon människa i denna blogvärlden som vet hur jag ska lägga upp min träning när denna djälvuskförkylning har släppt greppet om mig?! DET VILL SÄGA OM DEN SLÄPPER TAGET?!


14 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Om det kan vara till någon tröst låg jag däckad i influensan vid den här tiden förra året (eller faktiskt en vecka senare). Jag hade feber och kunde inte röra mig på en hel vecka. Ändå slog jag mitt rekord på varvet med 6 minuter. Så det finns hopp :) Det kommer att gå jättebra för dig, I promise!!

Löpning & Livet sa...

vilken sötnos!

ang tränignen så är det nog bättre att verkligen vänta ut förkylningen (den kommer gå över!!) och sen börja lugnt och försiktigt så att du inte drar på dig nåt nytt. även om man tappar lite när man är sjuk tycker jag att man brukar vara tillbaks på samma nivå som innan rät snabbt.. på typ en vecka kanske.. det kommer gå bra!

Anna sa...

Anna: Skönt att höra och hoppet finns alltid. Som sagt jag tar med repet:)

Andréa: Jag ska verkligen vila rejält denna gången innan jag sätter igång. Jag var alldeles för ivrig helt enkelt. Och eftersom jag är positiva-Anna just nu så tänker jag bara att vila är bra för löparsjälen, vila ger starka ben:)

Snorkkis sa...

Åh, så söt!

Det bästa tror jag också är att vänta ut förkylningen så att den faktiskt ger sig helt och hållet. Du har ju ändå grundträningen, och visat att du är snabb också, och till den nivån är du ju tillbaka på igen snart!

Marre sa...

Du fixar det ändå, Anna! Ta det lugnt! I värsta fall får du väl lunka runt men jag tror att när det äntligen vänder har du så mycket energi i kroppen att du svävar runt varvet utan att nudda marken..... Krya på dig!

Anna sa...

Fröken snork: jag ska lyda, ingen träning förens snoret är borta!

Marre, tack för peppningen!

Tröskelkungen sa...

Tja, du har ju fått en bra grund hursomhelst så det skall nog ordna sig.
När förkylningen släpper kan du köra kvalitet igen och jag tycker att du skall försöka springa lundalopet 9:e maj mest för att du skall veta var du står inför GBG-varvet då det är viktigare än på milen att man kör i rätt tempo redan från början.

Sedan är tipset att inte köra mycket mängd de sista två veckorna. De sista två veckorna är det "No more junk miles" . Nästan bara kvalitet som gäller då samt lite orta lätta joggingpass för att hålla benen igång.

Anna sa...

Tröskelkungen: Lundaloppet skulle funka. Jag springer ju egentligen inte så många mil per vecka. De senaste springbara veckorna har jag ju bara varit upp och nosat på 6 mil en gång så jag försöker lägga mig på 5mil per vecka de sista två. Kvalitet framför kvantitet, passar mig bra!

Tröskelkungen sa...

Sista veckan inför Göteborgsvarvet är det viktigt att du inte tränar hårt. Föreslår att du läger kvalitetspasset på måndag eller möjligen tisdag den veckan och sedan bara rasta benen genom lite lugn jogging 5 km de övriga dagarna den sista veckan fram till och med torsdag. Fredag vila helt och hållet och käka pasta samt drick rikligt med vatten.
Gör inte misstaget att knö inj två kavlitetspass sista veckan inför GBG-varvet! Kroppen skall vara 100% återhämtad när du står på startlinjen.

Anna sa...

Tröskelkungen, låter som en bra uppladdning. Förhoppningsvis släpper förkylningen i vecka så jag kan köra igång lite lätt på tis-ons och sen kanske få in ett kvalitetspass redan till helgen. Tack för all hjälp!

Sofy sa...

Allt bra är ju redan sagt och du har sagt att du ska lyda. Jag bara bekräftar planen! Han är för övrigt hur gullig som helst, er Vilgot!

Kram

Anonym sa...

Nä, sprit hjälper inte alltid. Försökte kurera mitt vänstra knä med VodkaRedbull. Det kan du ju räkna ut hur det gick... Dansade som en duracellkanin natten lång och Kasper fick lyfta ut mig för att få hem mig. Men kul var det. Galet kul. Ibland måste man slå ut håret. För jag är så seriös att jag är på gränsen till tråkig:)
/Katarina

Anna sa...

Sofy, först tråkig vila sen ösa gärnet!

Katarina, hahaha härligt att få släppa ut håret o dansa hela natten lång. "på gränsen till tråkig" har jag svårt att förställa mig, jag tycker du rockar på ganska så bra.

emilia sa...

Jag är också sjuk nu det är så himla jobbigt jag vill bara ut och springa!