tisdag 21 april 2009

Kapa långpass

Nu har jag stått och lagat lasagne en hel evighet. I alla fall känns det som så. 1 1/2 timme tog det! Efter jobbet dessutom. Sen tog det max 10 minuter att äta upp. Orättvist. Det blev i alla fall gott. Det är tur att man inte kan träna för då hade jag nog fått ge mig ut vid midnatt. Jag är ganska så nöjd med hur jag tagit till vara min sjukdomsperiod denna gången. Förra gången var jag sur och tvär och satte i mig en massa skit. Denna gången har jag hållit mitt humör uppe och låtit bli snasket. Klart en liten tårtbit gled ner i söndags men det var ju faktiskt 1 års kalas! Vägen tillbaka ska inte bli så lång. Sammanlagt har jag varit krasslig i 3 veckor nu med undantag för 4 pass som jag genomförde med sjukdom i kroppen. En sak har jag lärt mig, jag ska aldrig, aldrig , aldrig träna när jag inte är frisk. På bilden syns jag och min bäste träningskompis. Han är en bra coach även om han kan vara lite grinig när vi är ute. På bilden har vi precis avverkat lite intervaller på den charmiga idrottsplatsen Hästhagen.

I senaste numret av Runners (april) från USA skriver de om hur man genom att korta sina långpass både längdmässigt och tidsmässigt kan bli snabbare. Det handlar om att max springa 16 miles eller rättare sagt ca 25-26k på ett långpass. Man återhämtar sig bättre om man inte tränar så låååånga långpass och man kan genomföra mer intensiva pass som ger snabbhet. Man ska dock inte ligga på latsidan utan använde de överblivna kilometrarna som man sparar på långpasset till att genomföra kvalitetespass. Nu vet ju inte jag om detta funkar, men för mig som inte är ett fan av lååånga långpass är tanken på mer kvalitetspass och mindre tråkiga långpass lockande.

Imorgon kanske jag faktiskt skriver något om den träningen jag genomfört och inte bara om den träningen jag vill genomföra:)

17 kommentarer:

Magdalena sa...

Haha, funderar ofta på det där med att det tar tid att laga god och vettig mat och sen käkar de upp allt på 5-10 minuter!
Hopps du blir starkare snart. KAn rekommendera från Apoteket Bvit Active i brusform - ofta behöver man lite B vit när immunförsvaret är lite lågt efter många förkylningar!

Johanna sa...

Roligt att läsa om att det faktiskt går att springa så långt. :) Jag kämpar just nu med att klara 5 km. :) Tar lite i taget.

Löpning & Livet sa...

Jag tror absolut på den där långpassteorin. jag tror att pass upp mot 30km och mer nästan sliter mer än det ger (när man är på motionsnivå som vi). självklart är det bra, inte mins psykiskt, att ha några riktigt långa långpass i kroppen innan ett marathon, men samtidigt kräver det ju mera vila.. vila som man kanske annars tills viss del hade kunnat använda till mer kvalitetspass..

Hoppas förkylningen ger mied sig snart, verkar vara en seg en :(

Sussie sa...

Haha! Det där med långpass är anlednigen till att jag inte springer längre en halvmarathon!

Snorkkis sa...

Ni verkar vara ett oslagbart träningspar!

Verkar vettigt med att korta ner långpassen, så att man inte blir riktigt slutkörd.

Och nu blev jag sugen på lasange fast jag precis käkat pannkaka, hihi.

Katarina M-I sa...

Jag är HELT på din linje Anna:)
Långsamma långpass långt åt skogen gör mig bara sliten och uttråkad.

Fart och action, det är det som håller mig motiverad, taggad och fokuserad ända in i mål:)

Hoppas nu att det känns bra i din kropp idag!
Och det vikigaste nu är ju inte hur mycket du springer innan GBG utan vad du gör av passen:)
Varje litet steg kommer fylla dig med energi, spänna dig som ett gummiband och den 16:e, fjoingggg, är du iväg!!!

Kram K

Anna sa...

Magdalena, tack för tipset!

Johanna, En km i taget. Snart klarar du 10!

Andréa, Helt rätt. Man kanske mister den psykologiska effekten men det är ändå skönt att veta att det finns alternativ.

Sussie, Ja man får se om det blir fler marathon... Eller jo det blir det.

Fröken snork, pannkaka är int fel det heller.

Katarina, Så sant, det är vad jag gör av passen. Jag ska köra racet nu.

Lena sa...

Hoppas att du snart är på banan igen. Junior är ju grymt söt, också;)

Snorkkis sa...

Jaa! Skulle vara jättekul med springdate på söndag! Söndag morgon blir perfekt. Gärna tidigt också (för vi har vår-städdag i bost. föreningen som börjar på förmiddagen). Var kommer ni att befinna er? Bor precis söder om söder, men kan ta mig dit det behövs och när det behövs :)

Tröskelkungen sa...

Siktar man på <1.40 på halvmarathon så behövs inga extrema XL-långpass överhuvudtaget.Räcker med Långpass på 20 - 22 km var fjortonde dag.
Attans seg förkylning du åkt på. Skulle vilja säga att det blir bättre när barnen växer uppmen det är ju tvärtom eftersom de skall in på dagis och smittas ner.... ;-)
Bli frisk först! sen träning!

Anna sa...

Lena, snart så springer benen igen.

Fröken Snork, Tidigt blir jättebra. Vi bor vid Odenplan. Vad kul att äntligen få springa ihop!

Tröskelkungen, ja det var en riktigt seg sak men det känns som om det är över nu. Jag ska i alla fall testa mina ben idag. Och jag fruktar dagis!

Em Löfgren sa...

känne rigen det där! visst är det trist när man lagat mat länge och emd omsorg och så svepar man i sig det på några minuter? Hoppas det var gott iaf =)
Ha en bra dag!

Snorkkis sa...

Har du någon speciell runda du vill springa? Jag brukar oftast springa Söder runt och Årstaviken runt... Med tiden; vad passar dig? Typ omkr. halv 9? (senare och tidigare funkar också fint för mig).

Anna sa...

Emiliscous, Det blev superbra!

Fröken Snork, din runda blir jättebra. Jag tycker 8.30 är kanon och jag kan ta mig till söder bara jag vet till vilken station.

Snorkkis sa...

Gullmarsplan? (Alla gröna söderut åker ju där via). Fast det är absolut inga problem för mig heller att komma ngn annan stans! Vad kul det ska bli!

Anna sa...

Fröken snork, Gullmarsplan blir perfekt. Vi ses där 08.30!

Snorkkis sa...

Kanon! Lär väl inte krylla av folk i joggingkläder där den tiden så vi hittar säkert varann!

Och om det av ngn orsak blir så att nån av oss får förhinder kan vi kanske skriva kommentar i till detta inlägg.

Ha en bra kväll, och resa upp till Stockholm sen. Och kul att du är på G igen!