onsdag 15 april 2009

Vem vill dö 7 år i förtid? Inte jag!

Igår tittade jag lite på ett program som heter Kattis o Company. Jag tajmade in programmet så jag fick se en kirurg vars namn jag inte kommer ihåg prata om det här med positiva tankar kontra negativa tankar. Han sa, att har man en positiv hållning till livet dvs att man tror att det faktiskt blir bättre och bättre och är man tacksam för det man har samt till sist, att man är förlåtande kommer man bli en mer tillfreds människa. Dessutom pratade han om att man ska fokusera på resan till sitt mål och inte bara tro att lyckan finns i målet när det är uppnått. Jag är så otroligt tacksam för det jag har, världens finaste kille som just nu ligger och sover i sin säng, en fantastisk sambo som alltid finns vid min sida, en familj och vänner som alltid ställer upp och som älskar mig vad jag än gör.

Trots att det är så lätt att välja den positiva vägen väljer jag ibland att grotta ner mig i det negativa som att jag är sjuk, jag kommer aldrig att kunna springa Gtb varvet på en bra tid, jag trivs inte med mitt jobb etc...Något som är ganska så vanligt tror jag. Så, istället för att dö 7 år tidigare än alla er som är positiva och inte låter sig slås ner (för det gör du om du går runt och är en sur och negativ människa) ska jag nu utmana mig själv med att i en månad vara mitt allra bästa, mina negativa tankar ska vändas och jag ska tänka positivt och blicka framåt. Och denna månaden ska bli till halvår som ska bli till år som ska bli till 7 års plus i slutändan.

Dagen ägnas åt vila och lek med min Vilgot. Som Cykelmygg-Katarina brukar uttryck det, man ska springa hela livet.... Vad gör det då om man är sjuk några dagar?

9 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

så sant så sant.. jag borde bli mycket bättre på det där.. jag börjar idag! :)

Magdalena sa...

En till som behöver bli mer positiv! Jag är så avis påd människor som bara är det alltid. Jag måste fokusera till 150% och kämpa för att inte tas över av det negativa och gnälliga! I peridoer i alla fall! Jag antar oxå ett sånt löfte: jag ska inte gnälla och vara negativ på 1 månad... till att börja med!

Johanna sa...

Vilket bra inlägg! Tack!

Anna (Orka mera) sa...

7 år är ju en evighet! Det ska jag tänka på när jag neggar. Jag antar också en gnällfri månad (har ju just skrivit jordens gnälligaste inlägg så det kan ju vara på sin plats...)

Anna sa...

Andrea, Nu kör vi en gnällfri månad.

Magdalena, jag vet precis hur det känns, jag beundrar verkligen människor som är uppriktigt 100% positiva och inte gnälliga.

JOhanna, härligt att du tycker så

Anna, efter att ha läst om din utflykt så tycker jag det är helt okej att få vara lite gnällig:)

Katarina M-I sa...

Du ger inte upp. Det är en lika viktig egenskap. Krydda med positivt tänkande, rör om, och shake it baby:)

Anna sa...

Katarina, Jag ska "shake it" duktigt mycket!

Snorkkis sa...

Låter som en klok insikt. Och visst är det viktigt att kunna njuta av resan mot ett mål, det är ju en del av livet!

Snorkkis sa...

Förresten - såg härom dagen Yes-man. Om än lite fjantig film, så var det egentligen en del tänkvärt i den. Att man skall ställa sig positiv till nya saker, men ändå säga ja till det man verkligen vill. Och tänk - du får ju både gå på bröllop OCH springa varvet och ev. Köpenhamns maran!