måndag 23 augusti 2010

Har du tips?

"Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" av den japanske författaren vars namn jag inte kommer på i denna stund är en bok som jag för tillfället läser. En bok som jag ändå hade ganska höga förväntningar på men som har visat sig vara en ganska så halvtråkig bok. Jag läser mycket och väldigt varierat måste tilläggas. Jag har inga problem med att ha tre böcker igång samtidigt. Det kan vara allt ifrån inspirationsböcker till ekonomi till deckare och chicklitt men även levnadsskildringar och historiska dramer. Det finns egentligen inget jag inte skulle läsa.
Men tillbaka till den japanske författaren. Varför tycker jag då inte om hans bok. Mest tror jag det är för att jag tycker han verkar vara så tråkig. Han skriver, äter och springer. Han tar sig själv på för alldeles stort allvar vilket jag har lite svårt för. Han tillåter sig inte att sväva ut. Han gör inte sin löpning rolig utan känns väldigt statisk i sitt tänkande kring löpningen. Tänk om han kunde utvecklat sin bok så att han verkligen pratade om vad han pratar om när man pratar om löpning;) Nåja, det finns fler böcker på lager. Efter denna kommer "Born to run" vars författare jag inte kommer på just nu att läsas. Vad jag förstår finns det en del av er bloggare som läst den. Ser faktiskt fram emot att få tugga i mig den. Vad jag mer läser just nu?
  • PD James FYren
  • Hur man startar och kommer i gång med sitt företag
  • Om Gud med Jonas Gardell

Har du boktips? Skriv gärna ner dom till mig.

11 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Nej, vad tråkigt att just den boken är tråkig. Den ligger nämligen och väntar på mig på sängbordet...

Born to run kommer du att gilla. Den är jättebra, inspirerande och tänkvärd. Själv plogar jag mig just nu igenom Döden i grytan av Mats-Eric Nilsson. Den om någon är lite torr...

Löpning & Livet sa...

Jag är ju en sucker för kriminalromaner och har nog läst de flesta svenska, och en hel del norska, som finns :) Chicklit går också hem! Inte någon "finkultur" här inte :)

Men jag kan verkligen rekommendera Katarina Wennstams romaner, smuts och dödergök. Alfahannen har jag itne läst än, men jag misstänker att den är minst lika läsvärd! Annars gillar jag även karin alvtegen och kasja ingemarsson. mfl mfl..

anneliten sa...

Instämmer i Andréas tips Katarina Wennstam och Karin Alvtegen och lägger till "Borta bäst" av Sara Kadefors. Lyssnar just nu på novelsamlingen För mycket lycka av Alice Munroe - den gör disken mycket mysigare, och läser Höstoffer av Mons Kallentoft. Den senare har gått rätt segt trots att jag gillat hans andra böcker.

Tack för tipset om att inte läsa "vad jag pratar om när jag pratar om löpning" - liksom Anna har jag den på min att läsa lista. Nu sjönk den i prio.

Anonym sa...

"Munken som sålde sin Ferrari" av Robin Sharma.

Runningskirts-Lena sa...

Gillade "Born to run" (även om jag skummade en del). Tänkte läsa Mats-Eric Nilssons senaste. Den första boken revoultionerade hur jag såg på mat generellt sett.
Men jag suger i mig de andra tipsen du får, för jag behöver dem lika mycket själv;)

Ingmarie sa...

Åh jag har så många att jag inte kommer på en enda!Born to run slukade jag.
Liksom "Shantaram". (Men läs den på engelska)
"Eat,love and passion" är den jag läste sist. Absolut läsvärd!

Anna sa...

Oj, härligt med många tips!

Anna, Jag kanske är tråkig som inte gillar boken. Du kanske gillar den jättemycket. Det är ju så det är. Man kan inte gilla allt. Du ska helt klart läsa den.

Andréa, Nej, finkulture har jag aldrig varit så mycket för;) Jag läste Dödergör i somras, sträckläste den. Fantastiskt bra. Hon lyckas få ihop något väldigt viktigt på ett mycket bra sätt. Kajsa Ingemarsson gillar jag också, dockl var hennes senaste inte superbra men hon har skrivit andra bra böcker.

Anneliten, Ska ta och läsa den med Sara Kadefors, har inte läst något av henne än. Spännande! MOns Kallentoft, läste hans första bok sen har det inte blivit fler. Inte för att jag inte gillade den, det har bara inte blivit av.

Hempa 10, den har jag velat läsa men glömt bort! Tack för tipset.

Lena, Det är bra att få lite tips om böcker och hitta böcker man aldrig annars läst.

Ingmarie, Vet inte hur många gånger jag stått och hållit i Shantaram. En bok som jag bara måste läsa. Eat,love and passion har jag faktiskt läst, beundrade hennes mod. Alltid tänkvärt att läsa sådana böcker.

Magdalena sa...

Murakami heter han. Han skriver väldigt speciella böcker. Trots din recension är jag lite nyfiken på denna bok. Har just nu inga bra boktips. Kriminalromaner då är det Donna Leon som gäller! ;o) Läser mest fakta nu ex Mindfulness för föräldrar + Pippower!

Staffan sa...

Jag instämmer med dig i din recension av "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning". Ibland log jag igenkännande men ofta saknades det distans till själva löpning i hans betraktelser tyckte jag.

Läsning är nog det enda jag dragit ner på sedan jag började träna mera regelbundet, har inte riktigt ork på kvällarna men i sommar har jag i alla fall läst en riktigt bra kriminalroman "Edward Finnigans upprättelse", det är två svenska författare, rekommenderas starkt!

John sa...

En ganska trevlig bok som man tar sig igenom på några timmar är "Pulsträna" av Jonas Gustrin. Innehåller en hel del exempel på olika kvalitativa träningsformer där intervallträningen utgör huvuddelen.

Anna sa...

Magdalena, det är det som är en del av tjusningen med böcker. En del älksar den boken jag inte alls gillade. Klart du ska läsa den.

Staffan, Tck för tipset!

John, jag har just undrat om de var läsvärd. Tack för tipset. Ska se till att införskaffa den.