måndag 2 augusti 2010

So far + POSE tips tack!

So far so good eller vad är det man säger? Fem veckor på samma schema börjar ge resultat och jag ska ge det en vecka till innan jag går vidare i mitt träningsprogram från Mr Daniels bok.
Min fem veckor har sett ut så här:
mån: 60 min distans i lätt tempo
tis: 10 min i lätt tempo, 8x400 meter i repetiotionstempo med 400m i lätt tempo, avslut 10 min lätt tempo
ons: som på måndagen eller vila
tor: 30-45 min i lätt tempo samt 6-8 strides (20-30 sek) m 1 min vila mellan
fre: 15 min lätt tempo, 4x1200m i intervallfart med 4 min i lätt tempo, avslut 15 min i lätt tempo
lör: som på torsdagen eller vila
sön: långpass i lätt tempo 60-90 min

Jag tycker själv att jag grejat träningen väldigt bra dessa fem veckor. Oftast har jag hoppat över träningen på onsdagen och lördagen. Det finns inga tider att skryta om och jag har kört enbart på tid och inte på distans. Fartpassen har fått gå efter Garmin men det är det enda.
Fast igår fuskade jag. Jag kunde inte hålla tillbaka mig igår, dumt nog! Körde på i 5.11-fart trots att det skulle vara lätt löpning i 90 minuter utan farthållare. Det var bara så svårt att hålla igen!

Det här med POSE tekniken, funkar den och vilka fördelar finns det med den? Jag har varit inne och kollat nätet lite och är en smula intresserad. Några tips?

8 kommentarer:

Staffan sa...

Det där programmet ser bra ut, bli inte slav under det bara (lätt för mig att säga som inte följer något program...)

Jag har tittat lite Pose, och utan att ha blivit expert så har det hjälpt mig till ett snabbare, effektivare och bättre löpsteg under det senaste året. Här är några tips.

1. Spring något framåtlutad men utan att fälla dig i höften, du landar då mera på mitt-/framfoten och liksom faller framåt utan att det kostar så mycket energi.

2. Högre kadens/stegfrekvens. Alla pratar om att man bör sträva efter 90/fot/minut och det blir lätt då lite smurflöpning speciellt i lägre farter men räkna isättningarna under 1 minut och försök sträva mot 80-85 till att börja med.

3. Tänk snabba fotisättningar. Istället för att fokusera på fotisättningen som ska vara avslappnad, tänk på att markkontakten ska vara kort och försök dra upp foten så snabbt som möjligt igen, hur aktivt, högt uppdraget av vaden/foten ska vara vet jag inte riktigt och det håller jag på experimenterar med men i högre farter blir det högre bakåtspark.

4. Slappna av i axlar, armar och käke, ansiktsmuskulator, fokusea på att inte "grina av trötthet" när du springer fort, vet i och för sig inte om det är Pose eller bara bonnförnuft.

Det viktigaste enligt mig är framåtlutningen och mittfotslandningen som blir konsekvensen och den snabbbare stegfrekvensen. Går du in på t ex Jogg.se och söker på på Pose i forumet så har du läsning ett tag... ;-)

Lycka till

Joel R sa...

Bra program där Anna. Jag har själv grymt svårt att lyckas följa program men upplägget ser bra ut.

Staffan: Är det verkligen 90 isättningar PER FOT per minut? Totalt tre isättningar i sekunden?

Låter mycket i mina öron men jag har å andra sidan aldrig räknat vad min egen kadens ligger på

Daniel sa...

Det Staffan skriver låter bra! Staffan är KINGEN när det gäller löpning så lyssna på honom ;)

Mitt snabba tips är att träna teknik i ett par lätta racers som inte är så uppbyggda. Blir lite mer "naturligt" då och den stora hälen är inte ivägen när du ska sätta i framfot/mittfot istället.

"Tänk dig lång" när du springer och fram med höften så får du lättare in foten under dig. Nu vet jag inte just om detta är "receptet" för Pose då jag inte kan mycket om Pose men du får in foten under dig iaf ;)

Stefan sa...

Hej! Nyligen bestämde jag mig för att publicera Sverigs alla bloggar inom ämnet hälsa. Däribland områden såsom träning, viktminskning, recept (kost), sjukdomar, etc. Eftersom din blogg passar in där så skulle jag gärna se att du registrerade den. Iden är att likartade ska hitta motivation att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis är det helt gratis.

http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

Staffan sa...

Joel, japp 90 per for per minut, tre isättningar i sekunden, känns direkt märkligt i långsam fart men lättare i högre fart, åtminstone up emot 85 är inte så svårt att nå.

Jag låg tidigare runt 75-80 och nu blir det oftast över 85 med hjälp av kortare steg där fotisättningen sker centralt rakt under tyngdpunkten med något böjt ben, INTE framför kroppen med hälen först, då uppstår en bromsverkan upp genom benet.

Daniel ;-)

(sorry Anna, var tvungen att besvara Joels fråga men nu fick du ett tips till om den cetrala fotlandningen med något böjt ben)

Anna sa...

Staffan, Tack så jättemycket för hjälpen. Jag ska testa på torsdag med 90 fotisättningar och snabba steg samt framåtlutningen. Idag var det intervaller och jag var så in i bengen trött. Återkommer med resultatet.

Joel, vi får testa båda två och se om det går att få ut 90 steg per minut.

Daniel, racingskor och tänka mig lång. Bra tips. Jag får gå inom RS i dagarna. Bra ursäkt.

Stefan, ska kolla sidan.

Staffan, bara bra att du fortsätter ge tips och svara på frågor, vi vill ju veta allt!

Staffan sa...

Hej igen, Daniel har en viktig poäng, det är väldigt mycket lättare att springa på det här sättet i ett par lite lättare skor som inte är så uppbyggda, det behöver inte vara några extremskor på något sätt.

Joel R sa...

Försökte räkna när jag tog en tur igår och du har nog rätt, upp mot 90 bör inte vara något problem.

Lätta skor....mmmmmmmmmmmmm det vore något