tisdag 23 december 2008

Nu är det jul igen



Nu är det jul igen och alla klappar är köpta. Maten är lagad och golven är dammsugna. Vi är hemma hos mina föräldrar och snart kommer brosan och hans fru. Det är Vilgots första jul och jag hoppas att det kommer att bli en minnesvärd jul för oss alla. Jag har under december, precis som förra året varit inne i en jag-vet-inte-om-jag-gillar-julen känsla. Anledningen till detta grundar sig på följande:

A. För stor hets kring julklappar, redan förra året började jag må illa när jag tänkte på hur mycket vi spenderar på julklappar.

B. All hets kring julen och alla våra förväntningar som ska infrias.

C. Att julen inte alls är glädjens högtid för alla i vår omgivning och slutligen

D. Ingen snö!

Punkt A har vi i vår familj delvis löst med att vi köper två julklappar var och sen gör ett julklappsspel. Klart Vilgot får lite julklappar även om han är alldeles för liten för att bry sig. En annan fin gest är att önska att få bidrag insatta på olika hjälpande ändamål, en sak min sambo önskade sig för ett par år sen.

Punkt B är jag inte helt på det klara med hur jag ska lösa men en tradition vi har i min familj är att vi istället för ett traditionellt julbord käkar en god trerätters middag istället. Skönt annorlunda.

Punkt C är svår. Jag har träffat många sargade människor både genom mitt jobb och som volontär på ett härbärge. Många hatar julen eftersom de aldrig känner sig så ensamma som på julen. Man kan lätt glömma bort dessa människor när vi som har nära och kära sitter framför Kalle och dricker glögg på julafton.

Punkt D, inget att göra. Får i så fall flytta eller åka norrut över jul. Positivt är i alla fall att det inte regnar.

Måste avsluta med att skriva att det känns skönt att få skriva av sig. Jag känner mig lättare och ser lite mer fram emot imorgon. Mina tankar kring julen har gnagt inom mig men det kanske till och med kan infinna sig en fröjdefull julkänsla hos mig tills imorgon!

Inga kommentarer: