söndag 17 maj 2009

Debuten

Det blev inte 1.40 men det blev 1.42.20 och jag är JÄTTENÖJD!

Oj vad nervös jag var. Jag hade sällskap på tåget av Cykelmygga-Katarina. Vi hade det supertrevligt och tiden upp gick snabbt. I Göteborg träffade jag min bror och hans söta fru för lite lunchande. Efter det bar det iväg till startområdet som jag upplevde som enormt. Dit tog jag en spårvagn från 50-talet med lika gamla konduktörer som var mycket behjälpliga. Jag såg starten och gick sen för att lämna in mina saker. Som sagt det var ett stort område som var fullt av förväntansfulla löpare. Tiden tickade på och pang stod jag redo för start, längst fram i startgrupp 14. Jag försökte ta det lugnt i början men det är ju så svårt att hålla igen. Första milen avverkades på 47.11 och fram till 15k kände jag mig urstark, som att inget skulle stå i min väg. Vid 15k träffades jag av en stor fet vägg. Jag kämpade i 4k till och de tre sista var ett rent helvete och jag har skrivit det innan men det är tur att huvudet kopplar in när kroppen inte vill. Jag låg allt mellan 4.30-5.30 under de sista kilometrarna. När jag sen äntligen kom i mål var jag slut, jag var helt färdig och var tvungen att sitta ner för att inte däcka. Jag hade i alla fall tagit ut mig och gjort mitt bästa.

Jag var inte jätteroad av banan men det beror nog på att jag hade extremt höga förväntnngar på den. Bitvis var det tajt och jag fick använda mina armbågar igen. Kul var att det var folk längs hela banan även om man som jag startade sent.
Det mest negativa var att jag inte fattat att det var så många backar. De tog aldrig slut och sög verkligen musten ur mina ben.

Idag ska dagen ägnas åt mys och lek med Vilgot. Vi ska ut i det fina vädret, fika, leka med sanden och bara ha det skönt.

14 kommentarer:

Lena sa...

Det var ju helt fantastiskt. Du är ju urstark. Av hela mitt löparhjärta - GRATTIS!

Anna (Orka mera) sa...

Jättebra kämpat och en jättebra tid! Grattis i massor!

Tröskelkungen sa...

Riktig j-la bra sprunget!
1.42 från led 14! Helt otroligt.
Du har god uthållighet. Bättre prestation än Lundaloppet på 45.50 om du frågar mig.
Grattis!

Anonym sa...

Bra gjort! Det var ju en toppentid för att vara första gången på Varvet. Det är många backar och när man precis kommit tillbaka till fastlandet och springer uppför Avenyn till Götaplatsen är riktigt jobbig. Grattis igen, och nästa gång blir det säkert under 1:40 ska du se!

Snorkkis sa...

Vilken prestation. Och du gav allt, gosh vad nöjd du ska vara med dig själv!

Anna sa...

Lena, Tack! Det värmde.

Anna, eller "grymme Anna", tack och detsamma!

Tröskelkungen, Tack så jättemycket. Alla dina tröskeltips har hjälpt en hel del på vägen ska jag säga. tack för all hjälp. Nu är det full fokus framåt som gäller och jag ska mosa tiden nästa år.

Marathonjohan, Jag är supernöjd med tiden. Det är ju lite trixigt att komma fram emellanåt. Avenyn var bara jobbig och jag hade ont i hela kroppen då.

Snorkfröken, ja, jag är verkligen nöjd med mig själv. Mest för att jag inte gav upp när kroppen sa till, man har mer att ge trots att man inte vet om det. Tack för dina fina ord.

Löpning & Livet sa...

Grattis!! Tråkigt att det kändes så segt på slutet, men imponerande att du orkade hålla ut hela vägen i mål!

Marre sa...

Grymt bra tid, Anna! Jättebra jobbat! Och trots alla bekymmer med förkylningar och annat, tänk om du hade fått vara frisk månaden innan också. Då kanske du varit elit! ;-)

Anonym sa...

Åh, härligt jobbat!! Debut du också, eller bara Varvet-debut? Hur som helst, superbra jobbat, trots att det var så segt på slutet! :)

Unknown sa...

Tjusigt, grattis! Speciellt bra från led 14!
/en som också hade problem vid 15 km :(

MarathonMia sa...

Toppen! Vilken fantastisk tid!!

Anna sa...

Andréa, tänk den som hade haft så snabba ben som du hade på slutet!

Marre, Det blev ju bra ändå. Man ska inte oroa sig såå mycket. Och stort tack!


Runrunner, jajemensan. Visst var det debut, både på sträcka och på varvet. Men jag ska lätt springa nästa år igen.

MiaLena, Tack. Något att tänka på det där, att ta det lite lugnare. Det är skönare att springa om folk än att bli omsprungen på slutet.

MarathonMia, Tack, jag är supernöjd och hoppar fortfarande runt på moln.

Sofy sa...

Åh vilken snygg tid! fantastiskt jäkla skitbra ju!!!! Kram

Anna sa...

Sofy, tack snälla du!