söndag 26 juli 2009

18k i 4.44-fart

Om tre veckor ska jag springa Prinsens minne i Halmstad. Loppet är 2,1 mil, en halvmara. Jag gillar halvmaror eftersom man kan trycka på utan att det sliter för mycket på kroppen. Mitt tidsmål på Göteborgsvarvet klarade jag inte, jag bommade med 2.20 minuter. Jag kan inte säga att jag var besviken. Jag hade aldrig sprungit någon halvmara och visste inte att det fanns så många backar i Göteborg:) Jag vet inte hur banan ser ut på Prinsens minne för trots att jag kommer från Laholm som ligger ca 3mil från Tylösand i Halmstad har jag aldrig sprungit längs Prins Bertils stig. Mitt tidsmål för loppet 15 augusti är detsamma som på Göteborgsvarvet, 1.40.
Jag ska hem till Laholm imorgon och kanske hinner jag reka banan lite.

Idag var jag ute och skulle samla ihop lite kilometrar inför loppet. Det var ett tag sedan jag sprang mer än 15k. Idag blev det 18k och jag hade tankarna inställt på 20k efter att ha sprungit 10k. Vid 17k kände jag att jag inte ville mer utan la på ett krut och spurtade in på en närbutik där jag anfådd köpte ramlösa och en snickers. Killen i kassan tipsade mig om vatten med lite salt i så att jag inte skulle få huvudvärk. Gulliga snälla människa. Jag ville inte säga "jag vet att jag behöver salt" utan tackade för tipset och började lunka hemåt.

Ikväll var kroppen med mig igen och trots att jag vid ett par tillfällen fick sätta till pannbenet så är jag extremt nöjd med att veta att jag kunde sprungit min halvmara på 1.40 idag MEN det på okuperat underlag och de bästa väderförhållandena. Jag gick i mål inne på närbutiken med tiden
1:24:18 vilket ger en snittfart på 4.44 I LIKE! Även om jag hållit ett 5 minuters tempo de sista 3k hade jag hamnat under 1.40 I DAG. Det är framförallt stärkande för självförtroendet när kroppen vill jobba trots att det inte alltid är under de behagligaste formerna.
Medelpuls idag 160 och maxpuls 169

11 kommentarer:

Snabba Fötter sa...

Låter som du har läget helt under kontroll. När du kommer hit till Halmstad den 15 augusti ska du se att du fixar 1.40. med nummerlappen på och folk runtomkring kommer det gå galant!

Löpning & Livet sa...

My god! Tänkt den dagen jag orkar hålla sån fart så långt! :)

Hur bra som helst är du ju!

Marre sa...

SNYGGT! Du har kapacitet för MYCKET mer, bruden! Vet inte om jag ens kan cykla så snabbt som du springer....

Anonym sa...

Men gud! Vad duktig och snabb du är!
Det låter jätteroligt med ditt nästa mål!
Ha en bra måndag.

Kram.

Anna sa...

Snabba fötter, det ligger mycket i det. När nummer lappen är på rusar adrenalinet och kämparglöden.

Andréa, Du har väl en hel del fart i benen själv om jag inte minns fel:)

Marre, Igår kändes det verkligen som det. Vissa dagar är det bara så att benen har spring och vill inte stanna.

Coyntha, Ja, det ska bli kul att se om det går att komma ner till min drömgräns 1.40. Ha en bra måndag du också!

Petra sa...

Gud vad snabbt - kanonbra jobbat! Inspirerande lasning dessutom (har lagt in dig pa min blog roll). Keep up the good work!

Anna (Orka mera) sa...

Du är ju i stöten tjejen! Grymt bra sprunget! Önskar jag hade fått utmana dig i Halmstad men jag blir nog hemma och pillar mig i naveln tyvärr! Kör hårt!

Snorkkis sa...

Måste hålla med Marre - vilken kapacitet du har!

Anna sa...

Petra, Tackar för fina ord. Jag jobbar på och vissa dagar går det undan, andra är det lite småsegt. Man får leva på de stunder då benen är pigga och med.

Anna, Ja nu så vet du är det bara ett läge, köra järnet:)) Hade gärna sett dig i HAlmstad om tre veckor, du får se till att bli frisk i knät nu! (jävla skitknä)

Fröken Snork, Ibland skiner solen och löpningen rockar. Igår var en sådan dag och som sagt, jag suger i mig varje svettdroppe (äckligt kanske men det är ju bara bildligt) så jag kan krama ur kroppen ordentligt när det sen behövs.

Anonym sa...

"Shit pommes frites" vilken fart. OK, jag lyckades hålla 4:20 i en kilometer men 4:44 i 18?? I wish...

Anna sa...

MarathonJohan, Vänta du och se, efter några intervallträningar kommer du bli toksnabb det kan jag lova dig.