lördag 11 juli 2009

Korta intervaller

Idag är det lördag. Solen visar sig men det är inte alls så varmt och underbart som förra lördagen MEN vad gör väl det. Jag och Vilgot ska snart gå ut, vi ska se om vi hittar några roliga löptidningar till mig och så ska vi leka lite på lekplatsen. Man skulle ha ett hus med en trädgård....Nu har vi inte det så då får lekplatsen duga.

Det blev inga korta intervaller innan lunch, på tok för mycket att göra men det blev intervaller när Mr D steg innanför dörren. Jag körde 2k uppjogg därefter 3x3min, 2min, 1min med en minuts vila mellan varje intervall. Tiderna jag jagade var 4.18, 4.12, 4.06 och höll mig till tiderna. Sista omgången gick snabbare för då ville jag pressamig själv, jag hade ju bara vila efter. Till sist 2k nerjogg, totalt ett pass på 8k. Måste säga att dessa Vo2Max pass är jobbiga, jobbigare än tröskelpassen men de gör gott. Tack för tipset Tröskelkungen. Jag kommer definitivt köra detta passet igen. Ett jobbigt pass samtidigt som man vet att det blir lättare.

Ha en skön lördag, det ska jag ha!

5 kommentarer:

Snorkkis sa...

Det upplägget verkade bra! Bara jag blir hel igen ska jag testa :) . Verkade ju lite liknande som Olga intervallerna, men där kör man väl typ 4-3-2-1 min -2-3-4 min. Hur hög puls kommer du upp i under dessa intervaller?

Hoppas ni hittar några bra tidningar!

Sussie sa...

Bra kört! Det är skönare träningsväder nu men inte rikigt lika skönt på stranden... iaf i Stockholm. Men nästa ska jag till din landsände ska bli kul att se!

Tröskelkungen sa...

Inte så konstigt att du kände att det fanns mer at ge på minutsintervallerna. 4.06 är nog lite defensivt nu när du är nere på nära 4.00 på dina snabbaste tusingar. Föreslår att du siktar på 4.10 / 4.00 / 3.50 min/km
Nästa gång.
Tror du inte att du är redo att sikta på 4.10 min/km på tusingar framöver och 4.30 min/km på tröskelpassen?
Verkar lite så på de träningsresultat du beskrivit.

VO2 max träning är grym. Man producerar syra under intervallerna men det är inte syftet det är bara en bieffekt. Syftet är att ligga på sin maximala syreupptagning, att det vid denna hastighet oundvikligen också bildas en del syra är inte önskvärt men som sagt det är inget att göra åt. Ett sådant pass i veckan är rätt att satsa på. Tröskelträningen är än vktigare om man satsar på halvmarathon.

Keep up the good work och håll dig frisk!

Anonym sa...

Verkar vara en hel vetenskap detta med intervaller och trösklar hit och dit. Har känt mig lite krasslig ett par dar men nu är det nog bättre så snart ska jag försöka komma igång med MINA intervaller. spännande att läsa om dina i alla fall!

Anna sa...

Fröken Snork, Ja, det skiljer sig inte mycket från Olgorna. Min puls kom upp i 169 som max. Jag är så dålig på det här med pulsen och läsa av var jag bör vara osv.

Sussie, Skåneland är vackert. Välkommen ner.

Tröskelkungen, Jo jag kan nog sikta på lite snabbare tider. Jag måste erkänna att jag har velat ligga på dessa tiderna ett tag för att känna att jag är igång igen. Och det är svårt att inte ta i så man storknar på VO2max passen men strävan mot att hålla tiden har jag alltid. Nästa vecka ska jag kapa av tiderna lite.

MarathonJohan, segt att vara sjuk och jag hoppas verkligen att du blir bra snart igen. Kör igång med intervaller till at börja med en gång i veckan. Du kommer märka att det ger resultat och sen genomför du intervallerna utan att blinka.