tisdag 14 juli 2009

Tisdag

Lite siffror på dagens träning som jag lyckades avverka innan lunch idag. Tröskelpass 2x3k eftersom jag sänkt hastigheten till 4.30 visste jag inte hur mycket jag orkade. Fegis,absolut!

2k i lugn uppvärminingsjogg och sen kom intervallerna
Första intervallen gick i 4.27-fart
efter 2 min vila
Andra intervallen gick i 4.23-fart lite väl fort

Jag bestämde mig för att jag inte orkade mer utan körde vanligt tempo tillbaka till jobbet i 4k.
Totalt 12k idag.

Efter jobbet drog jag och Vilgot till stranden. Vi var där en timme sen var det hem och laga mat som gällde. NU är det en hel lång kväll att sätta sprätt på. Hörs imorgon!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerad av dina tider! Det är väl intervaller och kvalitetsträning som gäller för att komma ner i dem antar jag. Efter dagens långpass ska jag ta tag i det...

Anna (Orka mera) sa...

Shit här går det undan! Bra jobbat.

Snorkkis sa...

Hehe... ja, värst vad du fegade med 4.30 fart - not :) . Mysigt det lät med stranden!

Anna sa...

MarathonJohan, Jepp, intervaller is the shit!

Anna, Snart går det undan för dig på åsen:)

Fröken Snork, Stranden var mysig även om både jag och Vilgot fegade ur badandet.

Tröskelkungen sa...

Antagligen satt träningen från 12:e Juli i benen vid detta pass. just 2 dagar mellan kvalitetspass tenderar till att vara lite lurigt på så sätt. Det är lite kort men å andra sidan vill man ju få in 3 kvalitetspass per vecka så ibland får man acceptera att det blir så här...
Tror att det var rätt att släppa pannbenet denna gång ;-)

Jag har ett tips för att få till kvalitetspassen under veckorna och ändå vara fräsch på ett prioriterat pass eller en tävling.

Om vi säger att det prioriterade passet eller tävlingen är på lördag så kör kvalitetspass 1 på tisdag därefter kvalitetspass 2 på onsdag. Det funkar förvånandsvärt bra att köra två kvalitetsdagar i följd faktiskt bättre än att ha två dagar emellan kvalitetspassen. Detta upplägg ger dig också två lugna dagar (lugna dagar inte nödvändigtvis träningsfria) innan det är dags för tävling.

Ett amnat alternativ är att köra kvalitetspass 1 på onsdag därefter tävling på lördag följt av ett långpass med insprängd kvalitet på söndag därefter två lugna dagar måndag, tisdag och så vidare.

jag har grejat mycket med det där och jag måste absolut ha minst 2 lugna dagar innan jag kan prestera på max på en tävling.

Nedbrytningen efter ett träningspass når sitt maximum 1 till 2 dygn efter träningen avslutats (jämför träningsvärk som kan vara värre två dagar efter än 1 dag efter) detta är anledningen till att det kan vara bra att välja något av uppläggen jag rekomenderat ovan. De stämmer för övrigt helt överens med vad Jack Daniel´s rekomenderar.

Kör hårt!

Anna sa...

Tröskelkungen, Hmm hade jag inte en aning om- som vanligt! Men jag ska testa att köra två lugna pass idag o imorgon istället för det kvalitetspass jag planerade till idag. På söndag blir det ett lite längre pass med en smutta kvalitet. Jag ska försöka maxa på lördag så då måste ju benen vara pigga!

Lena sa...

tKanontider. Man kan ju säga att träning ger resultat;)