torsdag 26 februari 2009

Nu kommer jag inte undan längre, plankan har hittat mig.

Idag hade jag tid hos min nya sjukgymnast. Hon heter Lisbeth och var jätteduktig. Jag tänkte gå till en sjukgymnast som Cykelmygg tipsat om men det blev till IMC istället. Jag har varit där en gång tidigare och kände redan då förtroende för dom. Jag har väl bara varit för snål innan och gått till en "vanlig" sjukgymnast som inte var specialicerad på idrottsskador. Lisbeth tog sig en rejäl titt på min kropp och jag har ingen skada på hamstrings. Tjoho! Det som är felet är dels att mitt bäcken var snedvridet. Vänster bäcken drog åt ett håll och höger åt ett annat. Det andra problemet var att mina magmuskler är kassa. De är så kassa att andra muskler får sätta in när mage och rygg sviker. Jag har varit taskig mot min kropp.

Nu har Lisbeth fixat bäckenet och gett mig övningar som ska stärka bålen. jag kan inte längre undvika plankan eller ryggresningar, nu måste jag ta tag i mina kassa muskler. Vilgot kom med ett kejsarsnitt och jag har helt enkelt inte tränat upp mina magmuskler efter det. Jag tycker det känns skönt att veta att det går att göra något åt och att jag får träna.

Jag ska för tillfället inte springa några långpass förrän jag fått mer styrka i bålen men jag tänkte dela upp passen så jag kör en mil på fm och en mil på em. Det måste ju vara bättre än inget.

Idag sprang jag hem från jobbet. det blev blygsamma 6k. Inget att skryta med men jag kände inte av baksidan i alla fall.

3 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Skönt att du hittat en sjukgymnast som verkar kunna hjälpa dig! Hoppas det snart blir ordning på kroppsdelarna igen :)

Katarina M-I sa...

Jag har bestämt mig för att ska jag ha några tidsmål på löpningen i år så får de ligga i höst. Trelleborgsloppet är ett platt mil lopp och Skanör halvmarathon är också platt och "rätt sida midsommar". 1.40 på halvmaran klarar du bara du får rätt på kroppen igen!

Anna sa...

Anna: Det kommer fixa sig, man ska bara ha lite tålamod och det har jag inte mycket av just nu.

Katarina: Härligt med pepp. Och tack för feedbacken av mitt inlägg hos dig. Du har ju så rätt, man ska ju springa hela livet. Ibland ser man bara så långt näsan räcker:)