torsdag 13 augusti 2009

Mina tre punkter

Jag funderade idag under min lilla runda i spåret på vad det är som krävs för att jag ska nå min för tillfället drömgräns på halvmaran som är 1.40. Jag kom fram till följande punkter:
1. Bra kondis
2. Pannben
3. Tillåta smärtan

Min fokus på lördag kommer ligga på punkt 3. Jag tror att man måste våga känna det onda för att uppnå det goda. I alla fall när det kommer till att sätta nytt PB. Pannben har jag, det vet jag och jag förlitar mig på att det visar sig på lördag. Kondis det har jag också även om jag är lite osäker på hur långt den kan ta mig på lördag. Just nu har jag en seghetskänsla i kroppen men den kan även finnas där just för att det är lopp på lördag och kroppens nervositet reagerar på det.

Spännande ska det bli i alla fall och ROLIGT för det är jäkligt kul att springa lopp även om jag vet att det kommer göra ont så in i bengen.

15 kommentarer:

rosenblom sa...

Men om inte jag slår PB på lördag då är det INTE längre roligt att springa lopp...

Kul att du är häl (ursäkta göteborgskan...) och kan springa på lördag.

Anna (Orka mera) sa...

Anna - det kommer att gå jättebäst! Lycka till!

Löpning & Livet sa...

Ja, det gör lite ont och mycket handlar om att tåla lite (stundvis mycket) smärta. Men jag är fullständigt övertygad om att du kommer klara det!

Anna sa...

Rosenblom, Jag tror stenhårt på att du kommer slå ditt PB i Halmstad på lördag. Då får du iof ett nytt att slå?! Hälen är som den är, ibland känner jag av den men jag har vilat en del denna veckan så jag hoppas den håller.

Anna, Jag ska springa det fortaste jag kan på lördag. Tack för att du tror på mig!

Andréa, Tusen tack för att du också tror på mig. Smärtan försvinner ju medan det härliga minnet av loppet och hur bra man kämpade finns kvar. Helt klart värt smärtan:)

Tröskelkungen sa...

Anna,
Jag tycker att du är värd ett PB men ännu viktigare är att du disponerar loppet rätt och genomför det på ett lika bra sätt som i GBG.
var nu inte alltför het och kämpa mot smärtan i början. Jag brukar också mentalt förbereda mig för smärta då jag skall tävla på korta distanser såsom DM i terräng 4km eller 5000 meter, I sådana lopp gäller det att direkt gå ut i ett tempo som ligger över tröskeln och det är ju inte behagligt så därför är en "Nu jävlar attityd" rätt bra men i en halvmara där man skall gå ut i ett tempo som är "hårt men bekvämt" så gäller det att hålla sig lite lugn. Det gäller verkligen att träffa rätt hastighet första kilometern sedan ligger man på och försöker finna en avslappnad ekonomisk löpstil som lätt håller den farten utan att kosta onödig energi.

För övrigt ett riktigt kul inlägg tidigare angående huruvida löpning kunde vara roligt. Gott också att du återigen gjorde ett bra tröskelpass.

Lycka till!
Vi ses.

Snabba Fötter sa...

Det går säkert jättebra på lördag. Med dina bra träningar bakom dig så tror jag säkert du har alla chanser till under 1.40 på lördag. Pannbem är bra att ha, så ta fram det när det behövs mot slutet.

Tyvärr är jag inte hemma (i Halmstad) på lördag och ska alltså inte springa. Lite konstigt som Rosenblom sa, att man inte springa loppet på hemmaplan. Men, men, så är det...

Katarina M-I sa...

Jag önskar dig en härlig upplevelse på lördag. Tröskelkungen verkar ha ett bra recept på den perfekta halvmaran!! Kör på det:)

Kram Katarina

Marre sa...

Bra lista! Min utmaning är också nummer 3, märks på oviljan att köra intervaller eller något annat som kan tänkas smärta lite... ;-) stort lycka till på lördag!

Anna sa...

Tröskelkungen, jag suger åt mig av råden och skall verkligen gå in för att inte vara för ivrig. Jag kommer att ha med min vän Garmin hela tiden så han får hjälpa till. Ses imorgon!

Snabba fötter, du kan ju ta loppet nästa år så gråt inga tårar över det. Tack för peppen!

Katarina, Jag kommer tänka på dig och TA imorgon när det är som jobbigast. Seghet belönar sig.

Marre, Tack! Förstår vad du menar men det är härligt när det känns!

Anonym sa...

Säger bara LYCKA TILL! Det kommer säkert gå bra, och gör det inte det - mot förmodan - så kommer det ju fler lopp...

Anonym sa...

DEt låter som ett bra beslut! ;) Det kommer att gå bra!
Vi kanske ses där?

Kram.

Snorkkis sa...

Oj vad jag håller tummarna. Du har kapaciteten, det vet du. Att tillåta smärtan låter våldsamt, men det är väl där gränserna töjs ut som det riktiga sker.

Stort lycka till!

Sussie sa...

Lycka till nu. Huvudet med hela vägen så kommer det gå fint!

Petra sa...

Lycka till!! Med den installningen kommer du att flyga fram!

Anna sa...

MarathonJohan, tackar. Och visst det kommer fler lopp.

Coyntha, Oj vad spännande, ska du också springa. Ska hålla utkik efter dig.

Fröken Snork, tack för peppen. jag ska köra på och tänka på att du sprang ett marathon igår när det känns som värst.

Sussie, Tackar. och huvudet sitter där det ska i alla alla än så länge:)

Petra, TAck och jag hållas att du har rätt.