tisdag 4 augusti 2009

Raw Food - är det någon som har koll?

Vad är egentligen RAW FOOD och kan man verkligen träna löpning på raw food?

Jag funderar ibland till och från om jag ska bli veggo. Har varit det en kort period av mitt liv. Inte för att jag inte tycker om kött, tvärtom. I love it men så börjar tankarna vandra på vad det är jag stoppar i mig och så ja...
Jag mår knasigt av socker och snabba kolhydrater, det gör nog de flesta av oss och i boken (yogaboken) som jag läser och börjar gilla (se inlägget om ordet lycka) skriver författaren om socker och dess påverkan på vår kropp. Otäcka saker. Ja man ska väl kanske inte tro på allt han skriver men socker har nog en knasig effekt på oss. Ju mer vi äter desto mer vill vi ha. Mitt humör skiftar med sockerintaget och magen blir helt upp och och ner. Jag blir trött och lite håglös.

Åter till frågan. Författaren skriver om raw food och hur bra det är men att bara leva på "kalla grönsaker" funkar inte för mig. Jag måste njuta när jag äter annars kan det lika så vara. Sockret kan jag vara utan och köttet tänker jag ju ändå ibland på att välja bort. Är det någon som har koll?

Allt handlar väl om ens egna inställning till nya saker och förändringar. Bra information och en vilja och engagemang till det man vill förändra. Jag vill må bra, vara stark och pigg och inte gå ner i vikt. Vikten skiter jag faktiskt i utan det handlar mer om att bli medveten om vad jag stoppar i mig.

6 kommentarer:

Sussie sa...

Själv mår jag bäst av att äta det jag är sugen på och jag är övertygad om att kroppen känner sug av en anledning. Blanda hej vilt - men gör det ordentligt. Att utesluta är inte allsidigt och unna kroppen det den vill ha lite då och då (men kanske inte alltid). Du tar ju hand om din kropp så bra redan nu genom att träna och trivas med din familj! Jag tror att fler skulle må mycket bättre av att sova mer än genom att testa olika koster.

Katarina M-I sa...

Raw food,dvs mat som inte är upphettad över 40 grader. Det mesta är också groddat, ex nötter frön för att väcka enzymprocesser till liv. Det finns en hel filosofi kring begreppet och jag köper det inte rakt av. Men mycket av det är bra och användbart. Jona bjöd på en grym bar idag som var "raw" dvs inte bakad utan innehöll bara malda kikärtor, nötter, blötlagd frukt osv. Det var nog det godaste jag ätit, smakade smördeg, fast godare...

Socker är förädiskt, ju mer man äter desto mer vill man ha.

Att bara kör Raw skulle aldrig funka för mig, det känns alldeles för uppstyrt.

Åk ner till Spelabäcken i Skanör, där finns en Raw rätt i deras buffet som annars är helt vegetarisk.

Anna sa...

Sussie, jag håller helt med dig i ditt resonemang men jag tror inte att kroppen egentligen är skapad att äta ex. socker även om vi gör det. Jag skulle även vilja bli mer medveten i mina val när jag handlar och det jag stoppar i mig. Sen kommer jag inte att anamma raw food rakt av men kanske plocka godbitarna från det.

Katarina, 40 grader låter för jobbigt för mig. Jag kommer förhoppningsvis fundera vidare kring det här för att just bli mer medveten och tänka på vad det är jag föder min kropp. Tack för tipset ang. stället i Skanör, kanske är värt en resa dit.

jumper sa...

Jag vet inte om det handlar om samma sak som för 25-30 år sen kallades "levande föda" och som framför allt Ann Wigmore propagerade för. Jag åt något liknande (dock med lite rågbröd och kokt potatis) som experiment under ett halvår på 1980-talet och mådde mycket bra, men jag måste äta stora volymer för att inte gå ner i vikt.

Frida sa...

http://sub2.bloggagratis.se/2009/05/01/1632675-raw-food/

Där har du en rejält satsande långdistansidrottare som är vegan till vardags och RawFoodare ibland. Dock även kakätare, ibland ;-)

Anna sa...

Jumper, Det är säkert samma då. Jag kommer inte köra på med raw food 100% men jag kommer definitivt ta de delar som tilltalar mig och som jag kan köra.

Floppis, tack för tipset!