söndag 2 augusti 2009

ordet LYCKA

Fler och fler människor i vår värld verkar sträva efter lycka. Böcker skrivs om vartannat om samma begrepp med olika titlar trots att alla syftar till att ge oss verktyg till att bli lyckliga. Det finns diverse självhjälpskurser som ska leda till att vi tar vara på livet bättre och lär oss prioritera det som är viktigast i livet - LYCKA! Jag håller på med en bok just nu som heter "Happy Yoga- 7 skäl till att släppa taget" Har bara kommit igenom inledningen men känner redan nu att jag har en halv pizza i halsen.

Jag kan bli ganska så jävla irriterad över detta påtvingade, sönderstressande och uttjatade begrepp som lycka kommit att bli. Lycka ska väl inte vara något som ska eftersträvas hela tiden, det är väl i alla fall en känsla vi alla har även om den i de mörkaste tider för tillfället gömt sig så finns den där. Det blir så otroligt sorligt om man ska jaga något, en känsla som man inte tror man har, känner eller upplever livet igenom. I jakten på lyckan förlorar vi inte bara oss själva, våra förmågor och upplevelser utan blir även väldigt missnöjda och tråkiga.

Jag vill leva nu och ta vara på det jag har i mig och i min omgivning. Jag är ödmjuk inför att Daniel och jag fortfarande upplever livet tillsammans med öppna och sunda ögon, att Vilgot kommit till oss och för att jag har en värld full av vänner och familj som är varma, kärleksfulla och får mig att skratta.

7 kommentarer:

rosenblom sa...

Ja, allt den där bli-lycklig-hysterin lyckas åstadkomma är att lura redan lyckliga att tro att de inte alls är det. Och så är vi plötsligt ett allt mer sorgligt folk. Toppen...

Löpning & Livet sa...

bra skrivet!

jag förstår inte varför man aldrig ska få tillåta sig att njuta av nuet, utan alltid steäva efter något annat, något bättre.. tillslut är ju livet över och man glömde leva..

Anna sa...

Rosenblom, EXAKT!

Andréa, och så sorgligt att ha lebt utan att veta om det!

Magdalena sa...

Boken är lite speciell för den beskriver den yogiska vägen till upplysning och det är inte riktigt detsamma som lycka. Mer som lycksalighet. Det viktiga som jag plockade fram i boken tycker jag var att lycka inte är desamma som kortvariga njutningar. Lycka är egentligen en känsla av Sammanhang (`Maslow) - att veta vem man är, vart man strävar och vad man vill här i livet. Och dessa saker är ändå bara ytliga d:o. Men det är ändå intressant varför vi läser just den boken och varför vi blir provocerade av allt snack om lycka, eller hur? :o)
Livet är itne så seriöst, ska tas med en nypa salt. Kämpa mindre, skratta mer - det är så jag skulle vilja leva för att vara "lycklig".

Anna sa...

Magdalena, Jag håller helt med dig när du skriver "Livet är itne så seriöst, ska tas med en nypa salt. Kämpa mindre, skratta mer - det är så jag skulle vilja leva för att vara "lycklig"." Jag har ju som sagt inte kommit så långt in i boken och det var inte just boken som triggade igång mig utan ett tv-program. Jag tycker det är tråkigt att ett så fint begrepp som lycka egentligen är blivit så missbrukat och att utnyttjat av olika "experter" på området. Precis som Rosenblom kommenterade så känns det som om vi blir lurade på vår lycka.

Snorkkis sa...

Väldigt klokt srivet Anna!

Nu har jag ju inte läst boken du refererar till, men jag måste ändå säga att jag tycker att det ganska ofta poängteras att man ska försöka göra det bästa av nuet, och försöka hitta lyckan i vardagen. Jag tror faktiskt att vi och samhället blivit mer öppna för en sån inställning de senaste, säg 10 åren... eller så är det bara nåt jag inbillar mig.

Anna sa...

Fröken Snork, klokt och klokt, jag är mest irriterad över att vi aldrig stannar upp och tittar på våra liv. Jag är expert på att köra på och sen jaga efter något som jag redan har.