onsdag 7 januari 2009

Morgonintervaller

För längesen, ja kanske 4 år sen tränade jag intervaller på morgonen. Jag hade innan dess hatat allt vad morgonlöpning hette. Då hittade jag en fin kombination i min träning med två intervallpass inplanerade på morgonen vilket gav mig ofantligt mycket tid på kvällarna. Så nu när min tid blivit ännu mer dyrbar jag tänkte prova detta koncept igen.
Så, i morse efter att ha fått 6 timmars ostörd sömn, halleluja! gick jag upp. Drog på mig kläderna, drack kaffe, åt lite musli och tog min väska och gick. Jag var på gymmet 06.30.

Jag körde 3 k uppjogg och därefter 4x1k med tiderna 4.38, 4.32, 4.26, 4.22 jag avsluta med 1k nerjogg. Mellan intervallerna joggade jag 500m. Upp och nerjogg var iställt på 11k/h och joggen mellan intervallerna på 10k/h. Sammanlagt fick jag ihop 10k på 52 min.

Efter lite stretch och dusch var jag på jobbet.

Måste säga att det kändes oförskämt bra att köra ett intervallpass på morgonen. Jag kände mig så pigg och utvilad. Har dock en fundering, jag är lite oroad över att jag tar det lite lugnare på löpband än när jag kör intervaller ute. Jag får bättre tider när jag kör mina intervaller ute än inne. Jag tror att jag fokuserar alldeles flör mycket på km/h på löpbandet och inte bara kör på som jag gör utomhus.

Nu börjar arbetsdagen!

15 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Åh, det lät alldeles underbart med ett riktigt tidigt kvalitétspass!! STARKT!
Jag går i valet och kvalet om SATS, men jag tror inte att jag skulle använda det tillräckligt mycket...

/Katarina

Anna sa...

Nej, du gör rätt i att inte gå med i SATS. Det är alldeles för dyrt och man använder det för lite. Jag har varit på väg därifrån länge men lyckas aldrig få tummen ur och säga upp medlemsskapet. Nu ska jag ioch för sig börja jobba nära SATS och har en föreställning om att jag kommer gå dit oftare. Jag ska ge det några månader till.

Snorkkis sa...

Visst känns det härligt när man resten av dagen kan surfa på vågen att ha kört ett ordentligt pass på morgonen. Kvalitetspass har jag lite svårt för på morgonen, men det är väl också vanesak.

Sofy sa...

Snygga kilometertider sådär tidigt på morgonen!!!

Anna sa...

Fröken Snork: Ja, det var riktigt skönt att komma till jobbet idag. Mackor och kaffe sen var man i fas igen.

Sofy: Tackar!

farsan sa...

Seriös träning pågår här, ser jag.

Du verkar gilla intervaller och blir förmodligen väldigt snabb när du blir stor.

Jag kan tänka mig att du får köra mina intervaller hädanefter så kan jag ta dina långpass i regn och blåst; dåligt väder får mig bara att känna mig extra duktig.

Anna sa...

Jogga99: Låter som en bra deal. Jag gillar intervallerna bättre än långpassen. Knasigt att det är så när det är marathon jag ska springa.

Magdalena sa...

Vilket bra tempo så tidigt på morgonen. Längtar själv efter lite mer sömn så jag kan köra igång med morgonträning; det blir nog mer aktuellt till våren. Nu duger det bra med kvällspass istället. Heja oss som tränar så bra "trots" småbarn!

Anna sa...

Magdalena: Tack! Jag håller tummarna att jag ska orka upp på mornarna. Det är lätt nu när sambon är hemma. Sömn är väl det som efterfrågas mest hos oss med småbarn, ja förutom tid då men det känns som om allt det där flyter ihop.

Anna (Orka mera) sa...

Shit pommes frites vilka tider så där på morgonkvisten! Bra jobbbat! Jag inbillar mig att jag skulle kunna fixa intervaller på morgonen (jag är en obotlig morgonmänniska som mer än gärna tränar tidigt) men jag har faktistk aldrig vågat prova. Men nu blev jag lite peppad. Typiskt att det är vilodag i morgon...

Anna sa...

Anna: Tackar, mornarna är underskattade. Som sagt hoppas motivationen till tidiga mornar håller i sig.

Lena sa...

Det är kanonbra tider, Anna. Att du kan springa så fort på morgonen är ju helt galet. Om du kan hålla 4,26 på 4 intervaller (1 grads motlut) så gör du milen på 47 min, om du skulle tävla på 10 km (flakt stadslopp).
Eftersom du vill under 45 på milen så behöver du komma ner till att kunna göra dina tusingar på under 4,15. Är jag synsk, nej, men i alla fall så fungerar VDOT läskigt bra på mig. http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp
Försök gärna komma upp till 6 tusingar. Själv orkar jag bara fem just nu (har bara sprungit tusingar 2 gånger). Jag kör däremot mina utomhus och med 90 sek ståvila mellan. Du kan springa lika snabbt utomhus, men det krävs faktisk en Garmin för att få till det. Det är svårt att känna vilket tempo man håller, men med en GPS klocka ser du både hur långt du sprungit samt i vilken hastighet. Och det är det som är det grymma. Sorry, det blev visst lite långt...

Anna sa...

Tack Lena, det var verkligen bra info. för mig. Jag ska jobba på tusingarna, jag gillar dom skarpt.

Katarina M-I sa...

Jag kan bara hålla med Lena i ovanstående. Det funkar på mig med.
När jag sprang Malmö 10k i somras så kunde jag hålla runt 4.15/km på intervallerna.
Men fart är färskvara för mig. Nu kommer jag nästan inte runt 10km på 50 min. Som det svänger:)

Anna sa...

K- Håller med helt och hållet. Nu ska vi bara hålla oss friska.