fredag 30 januari 2009

Äntligen kom dojjorna på

Skönt att äntligen ha fått svettats igen och för att fira min comeback körde jag de tröskelintervaller jag skulle genomfört i tisdags.

Bandet ställdes på 1 grads lutning och jag tankade mig själv med en massa självförtroende.
Efter 1km uppjogg på 11km/h ställde jag in bandet på 12.7km/h som motsvarar 4.43min/km
Jag körde 3x3km med 2.30min vila.

Idag hade jag min gamla pulsklocka på mig och första intervallen gick lugnt, pulsen låg på 158 som mest, i andra intervallen låg pulsen på 168 som mest och tredje och absolut jobbigaste hade jag en puls som mest på 171. Jag har glömt allt vad puls och zoner heter och ska ta mig an det senare.

Det var faktiskt ett riktigt jobbigt pass för huvudet. Sista intervallen var skit tuff och det blev en del "kom igen nu Anna". Jag är glad och nöjd med mitt pass. Nu ska jag käka lite godis, dricka kaffe och mysa.

3 kommentarer:

Tröskelkungen sa...

Bra gjort! 9 km AT fart är rätt mycket.

Verkar som att din tröskelpuls är c:a 168 - 172 slag/minut. Hade du haft en lägre tröskelpuls skulle din puls öka kraftigare mellan intervall 2 och 3.

Tips för nästa kvalitetspass blir 4-5 tusingar i 4.15 fart (14,1 km/h) med 2 minuters vila.

tänk på att gärna ha ett par lätta träningsgar mellan kvalitetspassen.

Om du följer tipset och kör tusingarna så ta gärna på pulsklockan då med.

Anna sa...

TK: Tack för tipset. Ska testa tusingarna nästa vecka och tack så mycket.

Snorkkis sa...

Aa, intressant, här lärde man sig lite om tröskelintervaller. Kul!

Skönt att doijjorna kom på och att det blev ett lyckat pass!